Uppmaning till handling för Europas energibolag på NGU toppmöte 2014

Report this content

Maingates VD, Baard Eilertsen, kommer att öppna årets Next Generation Utilities Summit med en uppmaning till de europeiska elbolagen. Dessa står inför en aldrig tidigare skådad omvandling.

Baard, som leder en paneldiskussion under mötets första dag, kommer att prata om möjligheten att radikalt förändra energimarknaden samt hur det är möjligt att sänka energiförbrukningen samtidigt som man ökar vinsten för energibolagen.

"Allt talar emot den nuvarande modellen: ökande kostnader, sjunkande marginaler och uppmuntran till att byta leverantör. Samtidigt ökar trycket i form av koldioxidutsläppsmål och övergången från att stänga föråldrade anläggningar till att få en ny generation i rullning.”

"Det handlar inte om att vara sensationell. Överallt finns ett verkligt och faktiskt hot mot den status quo som föreligger på energimarknaden. Samtidigt finns det en verklig och förestående chans att utvecklas, förnya sig och kapitalisera på den möjligheten", säger Baard.

Baard kommer också att presentera resultaten från nyligen genomförda projekt med stora europeiska energibolag, inklusive E.ON Sverige och Norska NTE, som framgångsrikt visat att insamling och analys av användardata, när den kombineras med rätt visualiseringsverktyg, kan erbjuda energibolagen ett sätt att avsevärt minska efterfrågan och skapa nya möjliga intäktsströmmar.

51 % av deltagarna i dessa studier visade att de skulle vara villiga att betala för en energihanteringstjänst från sin energileverantör. Försöken har också visat att en minskad kundomsättning i storleksordningen 10-20% är möjlig till följd av ökad kundnöjdhet och lojalitet.

Med 15-års erfarenhet av informations- och kommunikationsteknik ger Maingates ”Internet of Things” möjligheten till ett smart energi-ekosystem genom att kombinera M2M-anslutningar med molnbaserad datahantering.

Företagets öppna standardplattform kan integrera hela spektrumet av intressenter, tekniker och tjänster som växer fram inom denna sektor. Detta möjliggör både decentraliserade och efterfrågade lösningar.

Toppmötet, The Next Generation Utilities Summit 2014, samlar beslutsfattare och ledande befattningshavare från många av Europas energibolag för att samarbeta, dela och utforska lösningar. Årets toppmöte äger rum i Berlin den 20-22 maj, 2014.

Information till redaktionen

Mer information om Next Generation Utilities Summit finns på:  www.ngueurope.com

Om Maingate
Maingate grundades 1998 och är ett ledande ICT-bolag. Vi erbjuder M2M kommunikation och IT-system för den europeiska marknaden. Vi är en betrodd partner till över 1000 kunder, inklusive ledande energibolag såsom E.ON, Fortum och Vattenfall. Vi samarbetar nära med teknikpartners såsom Gemalto, Oberthur, Schneider Electric, Kamstrup, Telia, Tele2 och Deutsche Telekom. Idag säkrar vi kommunikation för 55 % av alla smarta elmätare i Sverige, 20 % av alla smarta elmätare i Finland, 70 % av betalterminaler i Sverige och 40 % av alla hemlarm i Sverige. Maingate ägs av den nordiska riskkapitalfonden Verdane Capital VI.
www.maingatesolutions.com

Taggar: