EU sa ja till Svenskt-Finskt sjöfartsförslag

Report this content

Deltagarna erhåller ca 10,7 miljoner svenska kronor i delfinansiering från EUs Trans-European Transport Network när de definierade åtgärderna i Svensk-Finska ”Make a Difference” genomförs. Totalt räknar man med att arbetet kommer kosta 21, 5 miljoner. Det är Preem, Sirius Shipping, Viking Line, DNV, FKAB, Sveriges Redareförening samt SSPA som tillsammans ska genomföra arbetet. Supporterar detta i olika delar gör Skangass, Stockholms Hamnar, MAN och Rederierna i Finland.

Som svenskar och som finländare bor vi i det ena av idag två utpekade områden i världen med högre ställda krav mot utsläpp i ett s.k. Emission Control Area. För sjöfarten innebär det bl.a. att ny teknik måste testas för att kunna implementeras, säkerhetsaspekter måste bedömas och nödvändig infrastruktur måste finnas på plats. Balansgången är att detta ska fungera och genomföras samtidigt som fortsatt konkurrenskraft ska bibehållas för vår välfärd och livssituation i dessa områden.

Det finns olika sätt att nå målen. I ”Make a Difference” för sjöfarten (MaD) är ovan nämnda företag villiga att satsa pengar för att klara målen via LNG (flytande naturgas), men då det är betydande merkostnader att föra in nya sätt och ny teknik på marknaden har EU sagt ja till att delfinansiera förarbetet och de studier som först måste genomföras. Konkret innebär det att;

-          ett LNG-certifieringsförfarande utarbetas för fartyg och operatörer,
-          bestämmelser som gäller på land resp. till sjöss och bunkringskraven harmoniseras internationellt,
-          miljöeffektiva lösningar för fartyg väljs ut och demonstreras,
-          logistiklösningar för energieffektivitet fastställs,
-          säkra och effektiva metoder för LNG-bunkring och LNG-drivna fartyg utvecklas,
-          säkerhetsproblem ombord och i hamn bedöms.

Christer Schoug, VD på Sveriges Redareförening, förtydligar ”vi kommer naturligtvis också att beakta andra initiativ och våra resultat kommer att spridas via samarbetsplattformen ZVT för att fler ska kunna dra nytta av underlaget”.

MaD inkluderar representanter från hela transportkedjan; lastägare, hamn, fartygsägare, klassningssällskap, LNG-leverantörer och tillverkare av hamn- och sjöutrustning i ett s.k. industriprojekt [Joint Industry Project, JIP] på samarbetsplattformen ZVT där flera olika JIP med hela transportkedjor arbetar tillsammans för att hitta gemensamma brukbara lösningar för en mer säker, miljö- och energieffektiv transport till sjöss.

På plattformen har man också stöd från ZVTREF, en referensgrupp bestående av bl.a. våra myndigheter och verk. De definierade åtgärderna i MaD är ett första steg för att nå det resultat som JIP EVOlution vill uppnå; att bygga, och operara ett LNG-drivet fartyg, integrerat med hamn, så att det som transporteras fortsatt har konkurrensmöjlighet samt att kunna erbjuda en forskningsplattform.

För mer information om deltagarna;

D&D Onsdag 12 december, 2012
Ämne Nå utsläppsmål och samtidigt bevara konkurrenskraften
MaD kontakt Helen.jansson@sspa.se/ 0730-729016 / www.sspa.se/zero-vision-tool/make-difference

För mer information om deltagarna;
www.siriusshipping.eu
www.preem.se
www.vikingline.se
www.dnv.com
www.fkab.se
www.sweship.se
www.sspa.se
För mer information om supporterande parter;
www.skangass.no
www.stockholmshamnar.se