Köpläge på fritidshus trots stigande priser de senaste 10 åren

En ny rapport från analysföretaget Värderingsdata visar att de genomsnittliga priserna på fritidshus i Sverige har stigit med cirka 87 procent under den senaste tioårsperioden. Trots det tycker Mäklarhusets vd Erik Wikander att det nu är köpläge på fritidshus.  – Efter det att priserna på fritidshus följt villapriserna under perioden, skedde förra året ett tydligt trendbrott när fritidshuspriserna sjönk samtidigt som priserna på villor fortsatte att stiga. Det gör att det kan vara rätt läge att satsa på ett fritidshus just nu för den som inte är för högt belånad i sin ordinarie bostad.

Ett svenskt fritidshus kostar idag i genomsnitt 1 503 000 kronor. För tio år sedan var det priset 805 000 kronor.

– Det senaste årtiondet har vi haft en förhållandevis stabil fritidshusmarknad med en stadig prisuppgång i hela landet. Kännetecknande för marknaden har varit att den väl följt utvecklingen av priserna för övriga bostadsformer. Att värdet på ett fritidshus nästan har fördubblats på 10 år gör att många ser sitt fritidshus inte bara som en dröm att förverkliga, utan även som en god investering.

De dyraste fritidshusen finns idag i Stockholms län. Där kostar ett fritidshus i genomsnitt 2 208 000 kronor. Därefter följer Halland (1 879 000), Gotland (1 676 000), Skåne (1 663 000) och Västra Götaland (1 484 000).

– Statistiken visar tydligt att det är läget som är avgörande för priset, också när det gäller fritidshus. De ställen som är populära semesterorter är också de som har den stabilaste marknaden för fritidshus.

Under de senaste åren har även antalet sålda fritidshus minskat jämfört med i början av tioårsperioden. Totalt såldes 8 688 fritidshus i Sverige år 2012, jämfört med 10 031 under 2003. Det innebär en minskning med över 13 procent.

– Den främsta anledningen till den minskade omsättningen av fritidshus beror på den svajiga konjunktur som präglat marknaden sedan 2008. Det har skapat en osäkerhet som gjort att många valt att avvakta ett köp eller försäljning av sitt fritidshus. Som rikstäckande mäklarkedja märker vi stora lokala skillnader, med attraktiva områden där marknaden för fritidshus hela tiden varit stabil. Men på senare tid har vi även noterat ett ökande intresse över hela landet. Ett intresse som ökar i takt med förväntningarna om en ljusare ekonomisk utveckling i samhället under kommande år, säger Erik Wikander.

Källa: Värderingsdata

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med cirka 500 medarbetare på över 140 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget under flera år toppat listan till utmärkelsen ”Årets Mäklare” som tilldelas det mäklarföretag i Sverige som har de nöjdaste kunderna enligt en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).