Mäklarhusets kunder tror på stigande bostadspriser

Hela 90 procent av de svenska hushållen förväntar sig stigande bostadspriser. Det framgår av en undersökning som Mäklarhuset genomfört på sin hemsida. – 90 procent är en anmärkningsvärt hög siffra och är framförallt ett uttryck för hur bostadsbristen och det historiskt låga utbudet på bostadsmarknaden förväntas pressa upp priserna framöver, säger Mäklarhusets vd Erik Wikander.

I undersökningen framgår också att en majoritet av Mäklarhusets kunder förväntar sig stigande räntor den närmaste tiden. 70 procent tror att räntorna kommer att stiga marginellt medan 8 procent förväntar sig kraftigt stigande räntor.

– Att våra kunder förväntar sig både stigande räntor och stigande bostadspriser understryker verkligen obalansen på bostadsmarknaden idag. Idag har vi ett stort underliggande tryck och en stor efterfrågan på bostäder samtidigt som utbudet är väldigt begränsat. Här krävs insatser från politiskt håll för att stimulera bostadsbyggandet och ge förutsättningar för en bostadsmarknad i balans.

Mäklarhusets kunder fick i undersökningen också svara på frågor om hur de gick tillväga för att ansöka om ett bostadslån vid sin senaste bostadsaffär. Över hälften, 54 procent, svarade att de kontaktade sin egen bank. 33 procent tog in offerter från flera banker medan endast 3 procent kollade efter den lägsta räntan i tidningen.

– Svaren visar att de allra flesta fortfarande är lojala med sin egen bank även om jag tycker att det är bra att så pass många som en tredjedel faktiskt tagit in offerter från olika långivare för att få så bra villkor som möjligt. Att så få jämför de oförhandlade listräntorna i tidningen tyder på en hög kännedom om att de annonserade listräntorna är förhandlingsbara som säger ganska lite om vad man kan förhandla sig till för ränta i slutändan. Det är glädjande att så många av våra kunder är medvetna om det, säger Erik Wikander.

Av undersökningsresultaten framgår också att en stor majoritet, 77 procent, anlitat en fastighetsmäklare för att man anser att mäklaren har bättre möjligheter att marknadsföra bostaden och få bättre betalt. 18 procent var osäkra på hur en bostadsförsäljning går till och 5 procent vill inte vara med och förhandla direkt med köparen eller säljaren.

– Det är ett ganska förväntat svar, tycker jag. De allra flesta vet att en försäljning genom en professionell mäklare resulterar i ett genomsnittligt försäljningspris som ligger 6 procent högre än för den som väljer att själv sälja sin bostad. Undersökningar visar också att ett högre utgångspris, som ligger på en nivå som säljaren kan acceptera som slutpris, även leder till ett högre försäljningspris. Mäklarhuset är till exempel den av de rikstäckande mäklarkedjorna som har de högsta utgångspriserna men också de högsta slutpriserna. Samtidigt är Mäklarhuset den kedja som har den lägsta andelen prissänkta objekt.

En fråga i undersökningen handlade om mäklarens oberoende. Över hälften, 51 procent, hade inte kunskap om att flera stora mäklarkedjor idag ägs av banker eller försäkringsbolag.

– Det är lite oroväckande att så få är medvetna om att de största mäklarkedjorna i Sverige ägs av banker eller försäkringsbolag. Hade jag varit kund så hade jag ifrågasatt om mäklaren i dessa kedjor verkligen agerar oberoende. Fokus hos dessa bolag är inte att kunden ska göra sin bästa bostadsaffär, utan att de ska bli en bank- eller försäkringskund, säger Erik Wikander.

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med cirka 500 medarbetare på över 140 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget under flera år toppat listan till utmärkelsen ”Årets Mäklare” som tilldelas det mäklarföretag i Sverige som har de nöjdaste kunderna enligt en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Det är lite oroväckande att så få är medvetna om att de största mäklarkedjorna i Sverige ägs av banker eller försäkringsbolag. Hade jag varit kund så hade jag ifrågasatt om mäklaren i dessa kedjor verkligen agerar oberoende. Fokus hos dessa bolag är inte att kunden ska göra sin bästa bostadsaffär, utan att de ska bli en bank- eller försäkringskund.