Svenskt Kvalitetsindex: Mäklarhuset och ERA har landets nöjdaste kunder

Idag presenterade Svenskt Kvalitetsindex resultatet av sin årliga mätning av kundnöjdhet för fastighetsmäklarföretag. För tredje året i rad ligger Mäklarhuset i toppen när 1300 säljare sätter betyg på hur nöjda de är med sin fastighetsmäklare. – Det är naturligtvis jätteroligt att vi år efter år lyckas med våra ansträngningar att erbjuda trygga och säkra bostadsaffärer för våra kunder, säger Mäklarhusets vd Ingegärd Carlson.

– Några faktorer som kunderna anser är avgörande för att man ska bli nöjd är hur väl objektet exponeras och hur väl själva försäljningen sköts. Att mäklaren håller vad som lovats är också viktigt för kundnöjdheten, säger Ingegärd Carlson.

Kundnöjdhetsindex räknas fram via en analysmetod som bygger på svaren från ett 40-tal olika frågor. Utöver detta centrala mått beräknas också värden på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.

– Att det är kundernas egen uppfattning om mäklartjänsten som ligger till grund för undersökningen gör resultatet extra roligt. Det är också ett tydligt kvitto på att våra kunder är nöjda med våra samarbetspartners inom olika områden, säger Ingegärd Carlson.

I undersökningen noteras också att kundernas lojalitet gentemot mäklarna är lägre än kundnöjdheten. Det fenomenet kan tolkas som att fastighetsmäklarföretagen måste arbetare hårdare för att behålla och skaffa lojala kunder i framtiden enligt SKI-rapporten.

– Vi arbetar hela tiden målmedvetet för att leverera en bra fastighetsmäklartjänst för våra kunder. Sedan flera år har vi en kontinuerlig dialog med både köpare och säljare som hjälper oss att utvärdera vår mäklarinsats i samband med bostadsbytet. Även kunder som är på visningar ber vi betygsätta våra insatser och ge förslag på hur vi kan utvecklas ytterligare. Min övertygelse är att det arbetet resulterar i lojala kunder som också rekommenderar Mäklarhuset till sina vänner och bekanta, avslutar Ingegärd Carlson.

För ytterligare information, kontakta: Ingegärd Carlson, vd Mäklarhuset. Tel: 031-733 60 14 eller 0704-22 66 10. ingegard.carlson@maklarhuset.se Bilder för fri publicering: www.maklarhuset.se

Mäklarhuset bildades 1973 och förmedlade bostäder i Göteborg med omnejd. 1998 utvecklades Mäklarhuset till en rikstäckande kedja av fristående fastighetsmäklare. Idag är vi den tredje största mäklarkedjan i Sverige. Vi är ungefär 450 medarbetare, varav cirka 300 är mäklare. Moderbolaget ägs gemensamt av våra över 140 fristående kontor, från Norrland till Skåne. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Mäklarhuset tilldelades utmärkelsen ”Årets Mäklare” 2006 och blev det mäklarföretag i Sverige som hade de nöjdaste kunderna 2008 och 2009, enligt en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex.