Fortsatt stigande bostadspriser till och med mars 2006

Report this content

Den säkerställda prognos som Mäklarsamfundet tar fram via medlemmarna visar på fortsatt stigande priser på bostäder fram till och med mars 2006. Dessa prisberäkningar är baserade på genomförda köp, inrapporterade av Mäklarsamfundets medlemmar. Alla medlemmar rapporterar sina försäljningar, dessa siffror fyller på den redan befintliga lagfartsstatistiken som är äldre då det tar omkring 89 dagar mellan köp och lagfart.

Villor Villorna har i riket som helhet ökat med 11 % den senaste tolvmånadersperioden, och prognosen visar på fortsatta prisuppgångar. Medelpriset ligger idag på 1,481 000 kronor. Flera län visar på kraftigt stigande priser däribland Värmlands län med en prisökning på 18 %, Kronobergs län, Gävleborgs län och Västernorrlands län med 14 % vardera. Villorna i Stor-Stockholm som idag har ett medelpris på 2,8 miljoner har under den senaste tolvmånadersperioden stigit med 9 %, vilket innebär 220 000 i kronor räknat. Stor-Malmö har kommit ikapp Stor –Göteborg sedan tre månader, medelpriset ligger i dessa städer på 2,2 miljoner, prisutvecklingen den senaste tolvmånadersperioden ligger på 13 respektive 12 %. Prognosen för Stor-Malmö den kommande tremånadersperioden visar på stillastående priser. Fritidshus Priserna på fritidshusen i riket som helhet har under den senaste tolvmånadersperioden ökat med 15 %. Medelvärdet för ett fritidshus i riket ligger på 967 000. Fem län uppvisar medelvärden för fritidshus överstigande en miljon konor, inte oväntat återfinns dessa fritidshus i de tre storstadslänen samt i Hallands län och på Gotland. Bostadsrätter På www.maklarstatistik.se finns nya siffror på riks, läns och kommunnivå. Ett pressmeddelande från www.maklarstatistik.se med senaste siffrorna på bostadsrätter gick ut tidigare i veckan. – Det är intressant att vår säkerställda prognos visar på fortsatt stigande priser i stort sett i hela Sverige. Vi får emellanåt frågor och kommentarer kring detta med att fastighetsmäklarna själva påverkar marknaden, och att vi inte skulle berätta sanningen eller undanhålla uppgifter om dessa visar på sjunkande priser. Så är det naturligtvis inte, vi kan med säkerhet, via inrapporterade och tecknande köpekontrakt från våra fastighetsmäklare ställa en säker prognos för den kommande tremånadersperioden säger Lars Kilander VD Mäklarsamfundet Bransch. För kommentarer: Lars Kilander Mäklarsamfundet Bransch: 08-544 96 550 För statistikuppgifter, Claudia Wörmann, Mäklarsamfundet Bransch 08-544 96 550