• Mälaråsen/

Kommuniké från Mälaråsen AB (publ):s extra bolagsstämma den 25 oktober 2022 och yttrande från styrelsen avseende förestående slutlig utskiftning

Extra bolagsstämma i Mälaråsen AB (publ) ("Bolaget"), org.nr 559059-8594, hölls idag den 25 oktober 2022 med stöd av lagen (2022:121) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförande av bolags- och föreningsstämmor, innebärande bolagsstämma utan närvaro av aktieägarna, ombud och utomstående som inte är aktieägare. Aktieägarna hade före stämman utövat sin rösträtt genom poströstning. Stämman fattade följande beslut nedan.

Beslut fattades om vinstutdelning i enlighet med styrelsens förslag till stämman. Beslutet innebär en vinstutdelning till aktieägarna om totalt 139 880 000 kronor, med ett belopp om 52,00 kronor per aktie för samtliga aktier i Bolaget. Fastställd avstämningsdag beslutades till den 27 oktober 2022 samt utbetalningsdag till den 1 november 2022. Sista dag som aktien handlas med rätt till utdelning ska vara den 25 oktober 2022 och första dagen som aktien handlas utan rätt till utdelning ska vara den 26 oktober 2022.

Beslut fattades om tidigareläggande av avstämningsdag för beslutad vinstutdelning, i enlighet med styrelsens förslag till stämman. Beslutet innebär att den vinstutdelning som årsstämman beslutade om den 29 april 2022, vars avstämningsdag fastställdes till den 30 december 2022, nu tidigareläggs med avstämningsdag till den 27 oktober 2022, samt med utbetalningsdag den 1 november 2022. Utdelningsbeloppets storlek kvarstår såsom det beslutades vid angivna årsstämman med ett totalt belopp om 6 725 000 kronor, varvid 2,50 kronor utbetalas per aktie för samtliga aktier i Bolaget.

Yttrande från styrelsen avseende förestående slutlig utskiftning

Styrelsen konstaterar att sedan avyttringen av Bolagets dotterbolag slutfördes den 30 september 2022 har det från Bolaget, efter verkställandet av besluten per dagens datum den 25 oktober 2022, till aktieägarna utbetalats ett totalt belopp om 57,00 kronor per aktie (inklusive 5,00 kronor av den vinstutdelning om totalt 10,00 kr per aktie som beslutades på årsstämman den 29 april 2022 och som den 30 september kvarstod att betalas ut). Bedömt värdejusterat eget kapital kvar i Bolaget bedöms nu efter angivna beslutens verkställande uppgå till cirka 159 kronor per aktie efter transaktionskostnader, kostnader fram till att Bolaget likviderats samt en generell avsättning för oförutsedda kostnader. Det bör noteras att uppgifter om värdejusterat eget kapital i Bolaget är preliminära och baseras på uppskattningar. Dessa uppgifter kan således komma att ändras fram till och med att Bolaget likviderats. Bolaget avser att kommunicera uppdaterade bedömningar löpande. Bolagets målsättning är att skifta ut större delen av återstoden av likviden under första halvåret 2023. Styrelsen avser att återkomma med mer information om omfattningen och formerna för utskiftningen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ingeborg Magnusson, IR-kontakt
ingeborg.magnusson@malarasen.se

Oskar Wigsén, tf. vd
oskar.wigsen@malarasen.se

Mälaråsen AB i korthet

Mälaråsen AB (publ) är ett publikt holdingbolag, med org. nr 559059-8594, som tidigare, genom sina dåvarande dotterbolag ägde bilanläggningsfastigheter i Stockholm, Uppsala och Arlandastad. Bolaget har emellertid per den 30 september 2022 avyttrat dotterbolagen och förbereder nu en utskiftning av likviden från försäljningen. Bolaget förvaltas av Pareto Business Management AB. Bolagets aktier handlas på Spotlight Stock Market sedan oktober 2016.

För mer information gällande Mälaråsen AB (publ), vänligen besök www.malarasen.se