Mälaråsen AB (publ) delårsrapport januari – september 2020

Tredje kvartalet juli – september 2020

• Hyresintäkterna uppgick till 15 027 tkr (14 789)
  • Driftnettot uppgick till 14 973 tkr (14 569), vilket resulterade i en överskottsgrad på 99,6 % (98,5)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 11 129 tkr (10 960)
  • Periodens resultat uppgick till 10 045 tkr (11 002) motsvarande 3,7 kr per aktie (4,1)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 19 604 tkr (10 630)
  • Marknadsvärde på förvaltningsfastigheterna uppgick per 2020-09-30 till 1 004 700 tkr (1 014 000)
  • Räntetäckningsgraden uppgick till 4,6 ggr (4,6)
  • Belåningsgraden uppgick till 57,8 % (58,1)
  • EPRA NAV uppgick till 167,8 kr (166,7)
  • Fastigheternas direktavkastning uppgick till 6,0 % (5,7)

Perioden januari – september 2020

• Hyresintäkterna uppgick till 45 080 tkr (44 367)
  • Driftnettot uppgick till 44 629 tkr (43 576), vilket resulterade i en överskottsgrad på 99,0 % (98,2)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 33 524 tkr (32 779)
  • Periodens resultat uppgick till 17 297* tkr (60 398) motsvarande 6,4 kr per aktie (22,5)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 30 259 tkr (31 434)
  • Marknadsvärde på förvaltningsfastigheterna uppgick per 2020-09-30 till 1 004 700 tkr (1 014 000) en minskning med -15 500 tkr (37 800) från värdet vid det fjärde kvartalets utgång om 1 020 200 tkr
  • Räntetäckningsgraden uppgick till 4,6 ggr (4,7)
  • Belåningsgraden uppgick till 57,8 % (58,1)
  • EPRA NAV uppgick till 167,8 kr (166,7)
  • Fastigheternas direktavkastning uppgick till 5,9 % (5,7)

*Under den innevarande perioden uppgick de orealiserade värdeförändringarna till -15 500 tkr och under jämförelseperioden uppgick de till 37 800 tkr.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ingeborg Magnusson, IR kontakt, Mälaråsen AB (publ)

Telefon: +46 (0) 8 402 51 05

ingeborg.magnusson@malarasen.se

Robin Englén, verkställande direktör, Mälaråsen AB (publ)

Telefon: + 46 (0) 8 402 53 84

robin.englen@paretosec.com

Mälaråsen AB (publ) i korthet

Mälaråsen AB är ett publikt bolag, med organisationsnummer 559059-8594, och ett svenskt fastighetsbolag som indirekt äger bilanläggningsfastigheter i Stockholm, Uppsala och Sigtuna. Fastigheterna omfattar 70 818 kvm mark. På fastigheterna finns byggnader bestående av 33 864 kvadratmeter uthyrningsbar yta som är fullt uthyrda till Upplands Motor. De erbjuder service och verkstadstjänster samt försäljning av nya och begagnade bilar. Upplands Motor är under försäljning till Volvo Cars, se tidigare pressmeddelande av den 7 september 2020. Hyresavtalen löper till och med den 30 september 2031. Upplands Motor är ett av Sveriges mest framgångsrika bilföretag och ett modernt familjeägt bolag med drygt 800 anställda. De erbjuder service och verkstadstjänster samt försäljning av nya och begagnade bilar. Bolaget förvaltas av Pareto Business Management AB. Bolagets aktier handlas på Spotlight Stockmarket sedan 5 oktober 2016.

Information

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Mälaråsen AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 november 2020.

För mer information gällande Mälaråsen AB (publ), vänligen besök www.malarasen.se och www.spotlightstockmarket.com