DM i måleri lyfter fram talanger på Nyköpings Bomässa

Report this content

Bomässan i Nyköping den 20-21 mars bjuder på något för alla. Tre teman: bomässa, trädgård och fritid har lockat cirka 160 utställare. Nytt för i år är att distriktsmästerskapen i måleri arrangeras på mässan.

– Jag tvekade inte en sekund när jag fick frågan om DM i måleri kunde äga rum på mässan. Tävlingen passar väl in i botemat och är ett klockrent komplement till årets attraktiva blandning av utställare, folkkära artister och intressanta föreläsare, säger Bomässans arrangör Hasse Johansson på PR Media.

Tre killar och två tjejer från gymnasieskolor som går sista året på måleriutbildningen i Linköping, Norrköping och Nyköping, kommer att delta i tävlingen.

– Bomässan är ett ypperligt forum för elever på måleriutbildningen att visa upp vad de kan och skapa intresse för måleriyrket. Dessutom har vi kanonplats vid scenen! säger Bo Sjödin från Måleribranschens Yrkesnämnd i östra Sverige.

Tävlingen består av tre delmoment. Det första momentet är målning av en logga till yrkes-SM, det andra är tapetsering och det tredje momentet är fritt val/fri dekoration. Tapetseringen avser så kallad internationell tapetsering, det vill säga att den görs i vinkel vid både golv- och taklist. Fritt val kan vara allt från stilleben i en vas till graffiti och ska passa ihop med tapetseringen i kulör och sammansättning.

– Juryn, som består av proffs från yrkesnämnden för måleriyrket, bedömer även noggrannhet och att det allmänna intrycket är smakfullt, säger Bo Sjödin.

Den som vinner tävlingen går vidare till SM i Göteborg den 19-22 maj, där han eller hon möter tävlande från övriga distrikt i Sverige. Vinnaren i SM går sedan vidare till World Skills som äger rum i London i höst.

Distriktsmästerskapen i måleri leds av Måleribranschens Yrkesnämnd och finansieras av branschparterna samt av företag i form av sponsring. Yrkesnämnden är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring utbildningsfrågor.

För mer information, kontakta: Bo Sjödin, Svenska Målareförbundet avd 8 Östra, 070-585 50 09 målarmästare Ove Thunström, Måleriservice AB, 070-391 15 00