Målaremästarna besvikna på avtalet

Report this content

Målaremästarna sa igår onsdag ja till medlarnas bud. I korthet innebär budet en löneökning på 3,5% på 24 månader.

Förutom lönenivå och avtalsperiod innebär avtalet att parterna ska sätta sig i arbetsgrupper och utreda bland annat ett nytt lönesystem och Semesterkassan.

- Vi gick in i den här avtalsrörelsen med ambitionen att öka branschens konkurrenskraft. Vi har lagt ner timmar, dagar, veckor på att förhandla. Men fortfarande har vi ett lönesystem som fokuserar på hastighet, och ett system för att betala ut semesterlön med rötter i 1930-talet. Det gör att våra medlemmar får lägga massa kraft på administration istället för att koncentrera sig på utveckling av företaget. Vi hade naturligtvis hoppats på ett bättre resultat, avslutar Björn Hellman.

De viktigaste förändringarna: • 3,5 % löneökning • Avtalsperiod om 24 månader • Arbetsgrupp ser över Semesterkassan • Arbetsgrupp ser över ett nytt lönesystem

För ytterligare information: www.maleri.se Björn Hellman, telefon: 0770-93 90 15