Anna Selander på fjärde plats i Måleri-EM efter tuff final i franska Lille

Måleri-EM 2014 avslutades i helgen i Lille i Frankrike. SM-vinnaren Anna Selander från Göteborg gjorde en stark tävlingsinsats men nådde inte ända fram till medaljplats denna gång, utan fick nöja sig med en stark fjärdeplats. Vinnare blev Frankrike.  Nu siktar Anna på Måleri-VM i Brasilien.

- Jag har gjort mitt bästa och är så himla nöjd med min insats, men tyvärr räckte det inte till medalj denna gång. Men att tävla i EM har varit en otroligt upplevelse och jag kommer att ta med mig dessa erfarenheter vidare i livet. Det är också en nyttig erfarenhet inför det kommande VM-kvalet i november, säger Anna Selander, som till vardags arbetar som lärling på Celander AB i Mölndal.

I Måleri-EM ingår fem tävlingsmoment: målning av snickerier, tapetsering, bildöverföring, färgnyansering och målning av fri dekoration. De tävlande ska under tidspress leverera ett förstklassigt resultat. Anna hade tränat hårt inför EM, särskilt på bildöverföringen som är ett av de svåraste tävlingsmomenten. Under träningen har hon fått hjälp av sin coach Andreas Gärdin Hyttsten, som också fanns med i Lille.

- Annas prestation är beundransvärd. Hon har visat att svenska målare tillhör det internationella toppskiktet, även om det inte räckte ända fram till en medalj denna gång, säger Jonas Fornelius, projektledare på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Anna Selander ingår i Svenska Målerilandslaget, och hon kvalificerade sig till Måleri-EM genom att ta hem segern i Måleri-SM i Umeå i våras.

- Vi upplever att kraven har ökat och konkurrensen skärpts i måleritävlingarna de senaste åren. Det är positivt att såväl hantverksskickligheten som yrkeskunnandet har ökat. Det gynnar utvecklingen i vår bransch, säger Jonas Fornelius.

Det blir ingen lång vila för Anna Selander efter EM. Den 20-21 november 2014 deltar hon i en VM-kvaltävling i vilken de tre medlemmarna i Målerilandslaget gör upp om vem som ska få representera Sverige i Måleri-VM i Brasilien nästa år. Blir det SM-vinnaren och EM-fyran Anna Selander från Göteborg, den tvåfaldiga silverpristagaren i SM och NM, Dennis Olsson från Järfälla, eller SM-trean Emil Eriksson från Rättvik?

Måleri-EM, som är en del av Euroskills, arrangeras vartannat år och är öppet för ungdomar upp till 25 år. I år genomfördes Måleri-EM den 2-4 oktober i Lille i Frankrike med tävlingsdeltagare från 12 europeiska länder.

Tävlingsresultat Måleri-EM 2014:

1. Frankrike
  2. Österrike
  3. Finland
  4. Sverige

Information om Måleri-EM och övriga måleritävlingar finns på www.malare.nu/tavlingar

För mer information, pressbilder och intervjuer med Anna Selander, kontakta: Carin Balfe Arbman, pressansvarig för Målerilandslaget 2014-2015, tel. 070 633 35 08, carin.balfe-arbman@prat.se

För mer information om tävlingarna, kontakta: Jonas Fornelius, projektledare på Måleribranschens Yrkesnämnd, 070 397 53 07, jonas.fornelius@maleri.se

Målerilandslaget stöttas av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen.

Snabbfakta

Citat