Dennis satte färg på Måleri-NM med svenskt silver

I helgen avslutades de Nordiska Mästerskapen i måleri på Heron City utanför Stockholm. När juryn sammanställt poängen från de totalt fem tävlingsmomenten, stod den svenske 20-åringen Dennis Olsson som silvermedaljör i Måleri-NM. Vann gjorde dansken Daniel Fernandez.

- Andraplatsen är ett bevis på att svenska målare står sig väl i den internationella konkurrensen, både vad gäller teknik och design, säger Jonas Fornelius, projektledare på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Måleri-NM pågick under tre dagar i förra veckan på Heron City utanför Stockholm med deltagare från Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge. Tävlingen, som arrangeras vartannat år, omfattade totalt fem delmoment: målning av snickerier, tapetsering, bildöverföring, färgnyansering och målning av fri dekoration.

Samtliga moment bedömdes löpande under tävlingsdagarna av en nordisk femmannajury som följde målarna - tillsammans med hundratals besökare på Heron City. När juryn sammanställt sina bedömningar, placerade sig dansken Daniel Fernandez överst i resultatlistan, strax före Dennis Olsson från Järfälla utanför Stockholm.
- Det var oerhört jämnt mellan de två målarna i toppen. Det skilde i praktiken nästan ingenting mellan guldet och silvret, säger Jonas Fornelius.

Dennis Olsson kvalificerade sig till Måleri-NM i våras genom att placera sig på andra plats i Måleri-SM. Till vardags arbetar 20-årige Dennis som lärling på Larsson Örnmark Målerifirma AB i Stockholm.
- Jag är väldigt stolt över min insats i tävlingen. Det här sporrar mig i min fortsatta karriär och inför det stundande VM-kvalet, säger Dennis Olsson efter andraplatsen i NM.

Härnäst väntar VM-kvaltävlingen där Dennis gör upp med SM-vinnaren Anna Selander från Göteborg och SM-trean Emil Eriksson från Rättvik om vem som ska representera de svenska färgerna i Måleri-VM i Brasilien nästa år.

Resultatet i Måleri-NM 2014:
1. Daniel Fernandez, Danmark
2. Dennis Olsson, Sverige
3. Katja Raitio, Finland
4. Johanna Lubrán, Norge
5. Pétur Fletcher, Island

Läs allt om Måleri-NM och övriga måleritävlingar på www.malare.nu/tavlingar

För att bevaka tävlingarna, erhålla pressbilder och för intervjuer med Dennis Olsson, kontakta: Peter Hellström, pressansvarig för Målerilandslaget 2014-2015, 070 422 97 50, peter.hellstrom@prat.se

För mer information om tävlingarna, kontakta: Jonas Fornelius, projektledare på Måleribranschens Yrkesnämnd, 070 397 53 07, jonas.fornelius@maleri.se

Målerilandslaget stöttas av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen.