Emil Eriksson från Rättvik är Sveriges bästa målare

Under tre intensiva tävlingsdagar i Malmö gjorde tio finalister upp om den prestigefyllda titeln ”Sveriges bästa målare”. Segrade gjorde 20-åriga Emil Eriksson från Rättvik som nu tar en plats i Målerilandslaget tillsammans med Malin Arkelöw från Vendelsö och Nathalie Andersson från Strängnäs som placerade sig på andra respektive tredje plats. Kung Carl XVI Gustaf närvarade under fredagen och bevittnade ett uppdaterat kungaporträtt, skapat av 2012 års vinnare Sofie Lindgren.

- Det känns helt fantastiskt! Allt hårt arbete har verkligen lönat sig. Under tävlingens gång var jag förvånad över hur bra allt gick. Det kändes rätt hela vägen, säger Emil Eriksson med ett leende.

På andra respektive tredje plats i finalen kom Malin Arkelöw från Vendelsö och Nathalie Andersson från Strängnäs. De utgör nu det svenska Målerilandslaget tillsammans med segrande Emil Eriksson. De tre medaljörerna gör senare i höst upp om vem som ska representera Sverige i VM i Abu Dhabi 2017.

Under finalen av Måleri-SM tävlade deltagarna i totalt åtta olika delmoment, exempelvis dekorationsmålning, färgnyansering, tapetsering och bildöverföring. De tävlandes insatser bedömdes av en professionell jury utifrån teknik, utförande, helhetsintryck, precision mm. Temat för Måleri-SM 2016 var ”urbant”, ett tema de tävlande fick tolka fritt i sin design.

- Årets finalister höll hög standard så vi är väldigt stolta. Under mässan märkte vi av ett stort intresse för måleriyrket eftersom vår monter var välbesökt alla tre dagar, säger Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Totalt deltog tio finalister under 22 år i SM-finalen i Malmö 11-13 maj. Finalisterna tog sig vidare till SM-finalen via kvaltävlingar i Umeå och Stockholm.

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd och sponsras av ANZA och Alcro. Tävlingen är öppen för alla som går Byggprogrammet inriktning måleri eller arbetar som lärling på ett måleriföretag och är under 22 år.

Rättighetsfritt rörligt material och bildmaterial finnas tillgängligt på https://goo.gl/1EvDWB

För intervjuer med de tävlande, kontakta:

Hannes Hultcrantz, pressansvarig för Måleri-SM 2016, 0733 10 06 01, hannes.hultcrantz@halvarsson.se

Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd, 070 397 53 07, jonas.fornelius@maleriforetagen.se

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Måleriföretagen i Sverige och Svenska Målareförbundet kring rekryterings- och yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Mer information om MYN finns på www.malare.nu.