Sarah Nordlöf-Klintorph från Stockholm och Rebecca Zetterström från Enköping till final i Måleri-SM från kvalet i Stockholm

Efter en rafflande kvalomgång på Äntligen Hemma-mässan på Stockholmsmässan i Älvsjö, är ytterligare två unga målare klara till finalen i Måleri-SM 2012.  Det var Sarah Nordlöf-Klintorph, 19 år från Stockholm som jobbar på Alviks Måleri AB i Stockholm och Rebecca Zetterström, 19 år från Enköping som går på Westerlundska Gymnasiet i Enköping som lyckades bäst av de åtta deltagarna i Stockholmskvalet och som kommer att möta åtta andra unga målartalanger i finalen på Malmömässan 30 maj till 1 juni.

Sammanlagt har cirka 40 unga målartalanger visat upp sina färdigheter under fem tuffa kvaltävlingar i Umeå, Göteborg, Helsingborg, Nyköping och Stockholm. Bara de två bästa från varje kval har gått vidare till finalen i Måleri-SM som avgörs under Yrkes-SM på Malmömässan 30 maj till 1 juni. Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd och är öppen för dem som går en yrkesutbildning med inriktning mot målare eller arbetar som lärling på ett måleriföretag och är under 22 år.

– Kvalet på Äntligen Hemma-mässan höll hög kvalitet och det var spännande att se hur snabbt de tävlande målarna kunde förändra ett rum! Det ska bli roligt att följa dem som gick vidare till final och få se mer av deras kreativitet och talang, säger Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Resultatet i sista kvalomgången till Måleri-SM i Stockholm:
1.  Vinnaren Sarah Nordlöf-Klintorph, 19 år från Stockholm som jobbar på Alviks Måleri AB i Stockholm, går vidare till final i Måleri-SM och belönas med ett presentkort på resor till ett värde av 2 000 kronor av Nordsjö samt arbetsredskap för 3 000 kronor från Anza.
2.  Tvåan Rebecca Zetterström, 19 år från Enköping som går på Westerlundska Gymnasiet i Enköping, går vidare till final i Måleri-SM och belönas med ett presentkort på sportartiklar till ett värde av 1 000 kronor av Nordsjö samt arbetsredskap för 2 000 kronor från Anza.
3. Trean Wanmai Dajong, 20 år från Stockholm som går på Fredrika Bremer Gymnasierna i Stockholm, blir reserv i Måleri-SM och får arbetskläder och arbetsredskap från Nordsjö och Anza.

Mer information om tävlingar och deltagare ligger på www.malare.nu där det även finns högupplösta pressbilder på de tävlande.

För att bevaka Måleri-SM och för intervjuer med de tävlande, kontakta:
Eva Kjeller, pressansvarig för Måleri-SM, 0709 10 10 43, eva.kjeller@prat.se

Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd,
070 397 53 07, jonas.fornelius@maleri.se

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Måleri-SM avgörs under Yrkes-SM som är en uttagning till den internationella tävlingen World Skills vars syfte är att inspirera unga att söka sig till moderna yrkesutbildningar. Mer information finns på www.malare.nu.