Svenske Emil Eriksson kan bli världens bäste målare

I fjol vann han Måleri-SM. Nu har Emil Eriksson chansen att kamma hem ytterligare medaljer – av en helt annan kaliber. Den 15–18 oktober tävlar han som Sveriges representant i Måleri-VM i Abu Dhabi.
– Jag är riktigt peppad. Nu har jag chansen att mäta mig mot de bästa i världen, säger Emil Eriksson.

Under Måleri-VM gör 23 målare upp om titeln världens bästa yrkesmålare. De fyra tävlingsdagarna innefattar åtta delmoment där deltagarnas olika kunskaper sätts på prov.

– Det här är en enormt tuff tävling. Men Emil har legat i hårdträning i stort sett hela sommaren och jag både tror och hoppas att han kan gå långt i tävlingen, säger Björn Nilsson som coachat Emil sedan vinsten i Måleri-SM.

Måleri-VM är en av tävlingarna under World Skills, eller Yrkes-VM, som i år äger rum i Abu Dhabi. Yrkes-VM är en av världens största tävlingar och samlar ungdomar som utmärker sig inom en rad olika yrken.

Tävlingen anordnas vartannat år och vid senaste upplagan, i Sao Paolo 2015, slutade 20-åriga svenskan Jenny Albertsson på en sjundeplats av totalt 19 tävlande målare. Jenny tilldelades även ”medallion of excellence”.

Emil Eriksson tillhör Målerilandslaget, som utgörs av medaljörerna vid Måleri-SM.
I senaste Måleri-SM kammade Emil hem guldet och delade vinnarpodiet med Nathalie Andersson och Malin Arkelöw, som därmed är de övriga medlemmarna i landslaget.

För intervju eller pressbilder, kontakta:

Eric Tapper, pressansvarig
E-post: eric.tapper@halvarsson.se

Annika Sellberg, presskontakt
E-post: annika.sellberg@halvarsson.se

Jonas Lindberg, kanslichef Måleribranschens Yrkesnämnd
E-post: jonas.lindberg@maleriforetagen.se

Mer information om Yrkes-VM: www.worldskillsabudhabi2017.com
Mer information om Yrkeslandslaget: www.worldskills.se

Sveriges deltagande vid Måleri-VM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN) och sponsras av ANZA och Alcro. MYN är ett samarbete mellan Måleriföretagen i Sverige och Svenska Målareförbundet kring rekryterings- och yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Mer information om MYN finns på www.malare.nu.