Tre skaraborgare målar för seger i Måleri-SM

I maj gör inte mindre än tre unga målare från Skaraborg upp med sex andra unga finalister om segern i Måleri-SM. I prispotten ligger en plats i målerilandslaget och chansen att få åka till Brasilien och representera Sverige i Måleri-VM.

- Att vi är tre skaraborgare i final är sporrande, men i finalen kommer jag att göra allt för att få försvara de svenska färgerna i VM i Brasilien, säger Sofia Gumaelius, 21 år från Skövde. I finalen i Måleri-SM tävlar hon tillsammans med Skarabon Philip Fredriksson, 18 år och Jenny Albertsson, 18 år från Töreboda som båda utbildar sig till målare på Kavelbrogymnasiet i Skövde. När Sofia inte tävlar arbetar hon som lärling på Magnussons Måleri i Hjo.

I en färgsprakande kamp bland penslar och färgburkar utför de tävlande i Måleri-SM flera olika moment, bland annat dekorationsmålning, färgnyansering och tapetsering. Insatserna bedöms bland annat på teknik, utförande, helhetsintryck och precision. Alla delmoment synas och poängsätts. För att kamma hem vinsten i SM-finalen med exotiskt tema krävs skicklighet, bra planering och en stor dos av kreativitet.

- De tävlande är tekniskt kunniga och har en stor materialkännedom – samtidigt som de är otroligt kreativa och kan förändra ett helt rum med hjälp av en idé, några liter färg och sina yrkeskunskaper, säger Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd, tävlingens arrangör.

Finalen i Måleri-SM 2014 går av stapeln den 14-16 maj i Umeå i samband med Yrkes-SM. Tävlingens tema är ”exotiskt”. Finalisterna har tagit sig till den stora finalen i Måleri-SM från vårens tre tuffa kvaltävlingar i Kristianstad, Umeå och Stockholm. Av 31 duktiga tävlande från hela landet återstår nu endast nio, där tre av finalisterna kommer från Skaraborg.

De nio tävlande i finalen av Måleri-SM den 14-16 maj är:

1. Anna Selander, 21 år från Göteborg. Lärling på Celander AB i Mölndal.
  2. Carolina Forssander, 20 år från Vagnhärad. Lärling på Henrik Lindh Måleri AB i Trosa
  3. Dennis Olsson, 20 år från Järfälla. Lärling på Larsson Örnmark Målerifirma AB i Stockholm.
  4. Emil Eriksson, 18 år från Rättvik. Går på S:t Mikaelsskolan i Mora.
  5. Erika Karlberg, 18 år från Mellerud. Går på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan.
  6. Jenny Albertsson, 18 år från Töreboda. Går på Kavelbrogymnasiet i Skövde.
  7. Linnea Wallén, 19 år från Huddunge. Går på Praktiska Gymnasiet i Uppsala.
  8. Philip Fredriksson, 18 år från Skara. Går på Kavelbrogymnasiet i Skövde.
  9. Sofia Gumaelius, 21 år från Skövde. Lärling på Magnussons Måleri i Hjo.

Temat för Måleri-SM 2014 är ”exotiskt”, ett tema som de tävlande får tolka fritt i sin design. SM-finalen pågår i tre dagar och de tävlande poängsätts i följande moment:

1. Fri dekorationsmålning
  2. Tapetsering
  3. Målning av snickerier och dörr
  4. Färgnyansering
  5. Bildöverföring och schablonering
  6. Design
  7. Helhet och yrkesprofessionalism
  8. Hastighetstävlingar

­Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd och sponsras av ANZA och Alcro. Tävlingen är öppen för alla som går Bygg- och Anläggningsprogrammet med inriktning måleri eller arbetar som lärling på ett måleriföretag och är under 22 år.

Mer information om tävlingarna och tävlingsdeltagarna finns på www.malare.nu/Tavlingar.

För att bevaka tävlingen, erhålla pressbilder och för intervjuer med de tävlande, kontakta:
Helena Björklund, pressansvarig för Måleri-SM 2014,
0709 10 10 43, helena.bjorklund@prat.se

Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd,
070 397 53 07, jonas.fornelius@maleri.se

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Måleri-SM avgörs under Yrkes-SM som är en uttagning till den internationella tävlingen World Skills vars syfte är att inspirera unga att söka sig till moderna yrkesutbildningar. Mer information finns på www.malare.nu/Tavlingar.