Välkommen till kvalet i Måleri-SM i Stockholm

Svenska målare håller världsklass och nu drar jakten på 2014 års bästa svenska unga målare igång. I tre tuffa SM-kvaltävlingar får 34 unga målare visa upp sina kreativa hantverkstalanger. Den första SM-kvaltävlingen går av stapeln i Stockholm den 23-25 januari då 14 ungdomar ska göra upp om de eftertraktade finalplatserna. De tre bästa från varje kvaltävling går vidare till finalen i Måleri-SM som avgörs under Yrkes-SM i Umeå den 14-16 maj. Du som journalist är varmt välkommen till SM-kvaltävlingen i Stockholm. Upplev tävlingen på plats och träffa de unga, kreativa målarna som är med och tävlar.

När: den 23-25 januari 2014
Var: Heron City, Kungens Kurva
Tävlingens öppettider för publiken: Torsdag kl. 10.15-17.45. Fredag kl. 08.30-17.25. Lördag kl. 07.30-13.30, prisutdelning kl. 15.00.
Mer information om kvaltävlingen: http://www.malare.nu/Tavlingar/Maleri-SM-2014/SM-kvaltavling-Stockholm/

OSA och mer information: Helena Björklund, pressansvarig för Måleri-SM 2014, 0709 10 10 43, helena.bjorklund@prat.se.

De fjorton tävlande i SM-kvaltävlingen i Stockholm 23 – 25 januari är:

1. Christoffer Sigvardsson, 19 år från Hofors som går på Bessemerskolan i Sandviken
  2. Alexandra Svensk, 19 år från Bro som går på St Martins Gymnasium i Solna
  3. Carolina Forssander, 20 år från Vagnhärad som är lärling på Henrik Lindh Måleri AB i Trosa
  4. Dennis Hjorth Contreras, 19 år från Västerhaninge som är lärling på O. Timblad Målerifirma AB i Stockholm
  5. Dennis Olsson, 19 år från Järfälla som är lärling på Larsson Örnmark Målerifirma AB i Stockholm
  6. Hanna Markusson, 18 år från Töreboda som går på Kavelbrogymnasiet i Skövde
  7. Jenny Albertsson, 18 år från Töreboda som går på Kavelbrogymnasiet i Skövde
  8. Linn Sundén, 18 år från Upplands Väsby som går på St Martins Gymnasium i Solna
  9. Linnea Wallén, 18 år från Huddunge som går på Praktiska Gymnasiet i Uppsala
  10. Lisa Dimgård, 20 år från Säter som är lärling på Miljönären Måleri i Borlänge
  11. Lotta Grönborg, 18 år från Falköping som går på Kavelbrogymnasiet i Skövde
  12. Magdalena Sahlén, 20 år från Falköping som är lärling på Spångsjö Måleri AB i Falköping
  13. Max Kinnbo, 20 år från Enköping som är lärling på Björkstads Dekorationsmåleri i Stockholm
  14. Nathalie Andersson, 18 år från Strängnäs som tävlar för Sandå Södermanland i Eskilstuna

För mer information om tävlingen, kontakta: Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd, 070 397 53 07, jonas.fornelius@maleri.se.

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Måleri-SM avgörs under Yrkes-SM som är en uttagning till den internationella tävlingen World Skills vars syfte är att inspirera unga att söka sig till moderna yrkesutbildningar. Mer information finns på www.malare.nu/Tavlingar.