Bokslutskommuniké januari – december 2018

• Resultatet före skatt uppgick till 50 761 (52 286) kkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 39 364 (40 367) kkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 49 816 (53 685) kkr

Intäkterna uppgick under perioden januari - december 2018 till 612 525 (643 478) kkr.

Resultatet före skatt uppgick under perioden till 50 761 (52 286) kkr. Avkastningen på eget kapital uppgick till 13,6 (13,5) procent och soliditeten uppgick till 74,4 (69,3) procent. Resultatet per aktie uppgick till 4,92 (5,05) kr.

Varulagret den 31 december 2018 uppgick till 174 116 kkr jämfört med 201 012 kkr den 31 december 2017.

Koncernens nettoinvesteringar under perioden januari - december 2018 uppgick till 3 308 (1 546) kkr.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 49 816 (53 685) kkr. Likvida medel uppgick per 31 december 2018 till 89 082 kkr jämfört med 93 854 kkr 31 december 2017. Beviljade, men ej utnyttjade, belopp på checkräkningskredit uppgick i koncernen till 45 000 (45 000) kkr den 31 december 2018.

Antalet anställda i koncernen uppgick till 156 (161) personer den 31 december 2018.

Moderbolaget omsatte under perioden 499 241 (514 434) kkr. Resultatet efter finansiella poster var 53 043 (52 259) kkr.

Väsentliga händelser under perioden
En ny butik har öppnats i Borlänge och nytt hyreskontrakt har tecknats för en ny butik i Haninge.

Väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång

Malmbergs bedömer att den operativa risken på marknaden inte väsentligt kommer att förändras. Malmbergs har en fortsatt bra kontroll över sina utestående krediter, stabila leverantörer, men fortsatt försiktighet avseende kreditgivning samt fokus på internationella valuta- och råvaruförändringar är påkallad. I Malmbergs årsredovisning 2017, sid 32, finns en beskrivning av koncernens riskhantering.

Avtal finns med Qontrol Business Intelligence Folke AB om inköp av IT-tjänster. Bolaget ägs av Pernilla Folke som är styrelseledamot och aktieägare i moderbolaget. Avtalet bedöms som marknadsmässigt och inköpta tjänster uppgick till 372 (500) kkr under perioden januari-december 2018. Den utgående skulden till Qontrol Business Intelligence Folke AB uppgår till 215 (-) kkr. Varor för 323 (-) kkr har under samma period köpts in från Carlheim danish design group AB. Inköpen bedöms ha skett till marknadsmässiga villkor. Den utgående skulden uppgår till - (-) kkr. Carlheim danish design group AB ägs av Pernilla Folke tillsammans med närstående Anders Folke. För information om närståenderelationer, se årsredovisningen för 2017, sid 50.

Framtidsutsikter
Vi är fortsatt optimistiska till att våra satsningar i Europa kommer att utvecklas positivt framöver. Under 2019 kommer vi även att lansera den satsning inom områdena solceller och laddning som utvecklats under 2018. Utöver detta så fortsätter vi utvecklingen av våra proffsbutiker, både genom att utveckla befintliga samt nyetablering av butiker på strategiska orter. I samband med detta fokuserar vi fortsatt på digitalisering.

Delårsrapporten för koncernen är upprättad i enlighet med ÅRL och IAS 34. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2.De redovisningsprinciper som tillämpas överensstämmer med räkenskapsåret som slutade 31 december 2017 med undantag av nya eller reviderade standarder som tillämpas från den 1 januari 2018. De nya redovisningsstandarder som finns beskrivna på sid 44 i årsredovisningen 2017 har ej haft någon effekt på de finansiella rapporterna och presenterade jämförelsesiffror för 2017 har ej behövts räknas om utan baseras på tidigare års principer.

Nya standarder som ännu inte trätt i kraft eller antagits
IFRS 16 Leasing ska tillämpas från 1 januari 2019 och ersätter IAS 17. Enligt den nya standarden ska samtliga leasingkontrakt upptas i balansräkningen med undantag för kontrakt kortare än 12 månader eller av mindre belopp. För Malmbergs del är det framförallt redovisningen av butikslokaler som bedöms komma att påverka räkenskaperna med ökad balansomslutning och ökade räntekostnader med mera som konsekvens. För närvarande innehas 32 hyreskontrakt vars totala hyreskostnad på årsbasis uppgår till 29 mkr.

Utdelning
Styrelsen föreslår årsstämman en utdelning på 2,50 (5,00) kronor per aktie. Som avstämningsdag för utdelning föreslås den 29 april 2019. Utbetalning genom Euroclear Sweden AB beräknas kunna ske den 3 maj 2019.

Årsredovisning
Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på Malmbergs hemsida tre veckor före årsstämman. Den kommer även att sändas via e-post eller i tryckt version till aktieägare som så önskar.

Verkställande direktören försäkrar att rapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Kumla den 19 februari 2019

Årsredovisning och bokslutskommuniké kan beställas från Malmbergs Elektriska AB (publ) i Kumla.

Denna information är insiderinformation som Malmbergs Elektriska AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 februari 2019 klockan 12.15 CET.