Delårsrapport januari – mars 2016

• Resultatet per aktie uppgick till 1,95 (2,94) kr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 27 405 (2 142) kkr

Marknad och försäljning
Intäkterna ökade under perioden januari - mars 2016 till 161 716 (159 688) kkr. Försäljningen har påverkats negativt av att påsken inföll under mars månad jämfört med april månad föregående år.

Resultat och ställning
Resultatet före skatt uppgick under perioden till 20 175 (30 528) kkr. Resultatet i Norge har kraftigt påverkats av valutaförändringen mellan SEK och NOK. Den negativa valutaeffekten i Norge beräknas uppgå till 1 450 kkr. Det som också påverkat resultatet negativt är att påsken inföll under mars månad jämfört med april månad föregående år. Avkastningen på eget kapital uppgick till 21,4 (24,7) procent och soliditeten uppgick till 68,7 (75,8) procent. Resultatet per aktie uppgick till 1,95 (2,94) kr.

Varulager
Varulagret den 31 mars 2016 uppgick till 181 065 kkr jämfört med 178 169 kkr den 31 mars 2015. Den 31 december 2015 uppgick varulagret till 183 943 kkr.

Investeringar
Koncernens nettoinvesteringar under perioden januari - mars 2016 uppgick till 2 100 (843) kkr.

Finansiering och likviditet
Kassaflödet från den löpande verksamheten var 27 405 (2 142) kkr. Likvida medel uppgick per 31 mars 2016 till 140 763 kkr jämfört med 112 904 kkr 31 mars 2015 och 118 044 kkr 31 december 2015. Beviljade, men ej utnyttjade, belopp på checkräkningskredit uppgick i koncernen till 46 858 (46 865) kkr den 31 mars 2016.

Personal
Antalet anställda i koncernen uppgick till 168 (169) personer den 31 mars 2016. Den 31 december 2015 var antalet anställda 165 personer.

Moderbolaget
Moderbolaget omsatte under perioden 129 493 (123 246) kkr. Resultatet efter finansiella poster var 16 475 (19 118) kkr.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Efter periodens utgång har verksamheten i England stängts den 15 april. I övrigt har inga händelser efter periodens utgång inträffat som väsentligt påverkat denna rapport.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer
Malmbergs bedömer att den operativa risken på marknaden inte väsentligt kommer att förändras. Malmbergs har en fortsatt bra kontroll över sina utestående krediter, stabila leverantörer, men fortsatt försiktighet avseende kreditgivning samt fokus på internationella valuta- och råvaruförändringar är påkallad. I Malmbergs årsredovisning 2015, sid 22, finns en beskrivning av koncernens riskhantering.

Transaktioner med närstående
Avtal finns med Qontrol BI AB om inköp av IT-tjänster. Bolaget ägs av Pernilla Folke som är styrelseledamot och aktieägare i moderbolaget. Avtalet bedöms som marknadsmässigt och inköpta tjänster uppgick till 75 (-) kkr under perioden januari-mars 2016. Den utgående skulden till Qontrol BI AB uppgår till - (-) kkr. För information om närståenderelationer, se årsredovisningen för 2015.

Redovisningsprinciper
Delårsrapporten för koncernen är upprättad i enlighet med ÅRL och IAS 34. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2. De redovisningsprinciper som tillämpats överensstämmer, om ej annat anges nedan, med de redovisningsprinciper som använts i den senaste årsredovisningen.

Nya redovisningsprinciper 2016
Nya eller reviderade standarder och tolkningsuttalanden som ska tillämpas framåtriktat från den 1 januari 2016 har ej haft någon effekt på koncernens eller moderbolagets finansiella ställning eller resultat.

Kumla den 21 april 2016
Malmbergs Elektriska AB (publ)

Jan Folke
Verkställande direktör

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Årsredovisning och delårsrapport kan beställas från Malmbergs Elektriska AB (publ) i Kumla.
För mer information kontakta VD och koncernchef Jan Folke, tel 019-58 77 11.

Informationen i denna rapport är sådan som Malmbergs Elektriska AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 april 2016 klockan 12.15 (CET).