Delårsrapport januari – mars 2020

Delårsrapport i sammandrag

• Intäkterna uppgick till 157 291 (152 844) kkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 23 871 (9 946) kkr

Intäkterna uppgick under perioden januari - mars 2020 till 157 291 (152 844) kkr.

Resultatet före skatt uppgick under perioden till 12 595 (11 846) kkr. Avkastningen på eget kapital uppgick till 11,4 (11,6) procent och soliditeten uppgick till 59,1 (60,3) procent. Resultatet per aktie uppgick till 1,23 (1,18) kr.

Varulagret den 31 mars 2020 uppgick till 197 646 kkr jämfört med 177 442 kkr den 31 mars 2019. Den 31 december 2019 uppgick varulagret till 214 460 kkr.

Koncernens nettoinvesteringar under perioden januari - mars 2020 uppgick till 1 931 (2 010) kkr.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 23 871 (9 946) kkr. Likvida medel uppgick per 31 mars 2020 till 89 546 kkr jämfört med 88 488 kkr 31 mars 2019 och 78 720 kkr 31 december 2019. Beviljade, men ej utnyttjade, belopp på checkräkningskredit uppgick i koncernen till 45 000 (45 000) kkr den 31 mars 2020.

Antalet anställda i koncernen uppgick till 172 (159) personer den 31 mars 2020. Den 31 december 2019 var antalet anställda 170 personer.

Moderbolaget omsatte under perioden 128 565 (125 752) kkr. Resultatet efter finansiella poster var 10 495 (9 556) kkr.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga händelser har inträffat efter periodens utgång som väsentligt påverkat denna rapport.

Malmbergs bedömer att den operativa risken på marknaden inte väsentligt kommer att förändras. Malmbergs har en fortsatt bra kontroll över sina utestående krediter, stabila leverantörer, men fortsatt försiktighet avseende kreditgivning samt fokus på internationella valuta- och råvaruförändringar är påkallad. I Malmbergs årsredovisning 2019, sid 45, finns en beskrivning av koncernens riskhantering.

Transaktioner med närstående har skett i samma omfattning som tidigare och samma principer har tillämpats som beskrivs i årsredovisningen för 2019.

Delårsrapporten för koncernen är upprättad i enlighet med ÅRL och IAS 34. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2. De redovisningsprinciper som tillämpas överensstämmer med räkenskapsåret som slutade 31 december 2019 med undantag av nya eller reviderade standarder som tillämpas från den 1 januari 2020. Inga nya IFRS eller IFRIC-tolkningar med tillämpning från 2020 eller senare väntas ha någon väsentlig inverkan på koncernen.

Covid-19
Världshälsoorganisationen (WHO) beslutade den 11 mars att utbrottet av Coronaviruset (Covid-19) ska klassificeras som en pandemi. Spridningen av Coronaviruset har satt rejäla avtryck i världsekonomin och Sverige är inget undantag. Börserna har fallit rejält och flera länder har stängt sina gränser. Styrelsen, tillsammans med företagsledningen, har särskilt beaktat hur effekterna av Covid-19 utbrottet kan komma att påverka bolagets framtida utveckling och risker som kan påverka den finansiella rapporteringen framåt. Malmbergs märker av en viss påverkan men vi kan i dagsläget inte bedöma effekterna av Covid-19.

Beslut om ändrad utdelning
Styrelsen i Malmbergs har mot bakgrund av den uppkomna Coronasituationen och osäkerheten som detta medför på marknaden beslutat att det tidigare förslaget med utdelning om 1,50 kronor per aktie till årsstämman 2020 dras tillbaka. Styrelsen föreslår istället att ingen vinstutdelning ska betalas till aktieägarna för räkenskapsåret 2019.

”För att även i framtiden kunna stå finansiellt starka och att ha handlingsutrymme när det vänder är jag övertygad om att detta är det bästa vi idag kan göra för bolaget och dess ägare” säger Björn Ogard, styrelseordförande i Malmbergs.

Kumla den 5 maj 2020

Årsredovisning och delårsrapport kan beställas från Malmbergs Elektriska AB (publ) i Kumla.

Denna information är insiderinformation som Malmbergs Elektriska AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 maj 2020 klockan 12.15 CET.