Delårsrapport januari – mars 2021

Delårsrapport i sammandrag

• Intäkterna uppgick till 158 933 (157 291) kkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 8 336 (23 871) kkr

Intäkterna uppgick under perioden januari - mars 2021 till 158 933 (157 291) kkr.

Resultatet före skatt uppgick under perioden till 15 397 (12 595) kkr. Avkastningen på eget kapital uppgick till 9,0 (11,4) procent och soliditeten uppgick till 63,9 (59,1) procent. Resultatet per aktie uppgick till 1,55 (1,23) kr.

Varulagret den 31 mars 2021 uppgick till 195 420 kkr jämfört med 197 646 kkr den 31 mars 2020. Den 31 december 2020 uppgick varulagret till 186 666 kkr.

Koncernens nettoinvesteringar under perioden januari - mars 2021 uppgick till 685 (1 931) kkr.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 8 336 (23 871) kkr. Likvida medel uppgick per 31 mars 2021 till 117 296 kkr jämfört med 89 546 kkr 31 mars 2020 och 118 207 kkr 31 december 2020. Beviljade, men ej utnyttjade, belopp på checkräkningskredit uppgick i koncernen till 45 000 (45 000) kkr den 31 mars 2021.

Antalet anställda i koncernen uppgick till 175 (172) personer den 31 mars 2021. Den 31 december 2020 var antalet anställda 176 personer.

Moderbolaget omsatte under perioden 131 100 (128 565) kkr. Resultatet efter finansiella poster var 12 995 (10 495) kkr.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga händelser har inträffat efter periodens utgång som väsentligt påverkat denna rapport.

Malmbergs bedömer att den operativa risken på marknaden inte väsentligt kommer att förändras. Malmbergs har en fortsatt bra kontroll över sina utestående krediter, stabila leverantörer, men fortsatt försiktighet avseende kreditgivning samt fokus på internationella valuta- och råvaruförändringar är påkallad. I Malmbergs årsredovisning 2020, sid 20, finns en beskrivning av koncernens riskhantering.

Transaktioner med närstående har skett i samma omfattning som tidigare och samma principer har tillämpats som beskrivs i årsredovisningen för 2020.

Delårsrapporten för koncernen är upprättad i enlighet med ÅRL och IAS 34. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2. De redovisningsprinciper som tillämpas överensstämmer med räkenskapsåret som slutade 31 december 2020 med undantag av nya eller reviderade standarder som tillämpas från den 1 januari 2021. Inga nya IFRS eller IFRIC-tolkningar med tillämpning från 2021 eller senare väntas ha någon väsentlig inverkan på koncernen.

Covid-19
Coronapandemin fortsätter liksom tidigare att påverka verksamheter och människor – även om vaccinationen har satt fart och gett framtidstro. Definierade risker såsom avbrott i logistikkedjan, leverantörsrisker och medarbetarrisker har fortsatt kunnat hanterats inom befintlig organisation utan några väsentliga störningar av verksamheten. Hur pandemin fortsatt kommer att påverka Malmbergs är svårt att bedöma. Styrelsen tillsammans med företagsledningen följer utvecklingen noga och anpassar vid behov våra åtgärder enligt lokala myndigheters råd och föreskrifter.

Kumla den 27 april 2021

Årsredovisning och delårsrapport kan beställas från Malmbergs Elektriska AB (publ) i Kumla.

Denna information är insiderinformation som Malmbergs Elektriska AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2021 klockan 12.15 CET.