Halvårsrapport januari – juni 2013

Halvårsrapport i sammandrag

• Intäkterna uppgick till 251 538 (237 787) kkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 24 281 (-120) kkr

Intäkterna ökade under perioden januari - juni 2013 till 251 538 (237 787) kkr.

Resultatet före skatt ökade under perioden till 24 114 (20 191) kkr. Avkastningen på eget kapital uppgick till 16,9 (22,1) procent och soliditeten uppgick till 70,8 (66,6) procent. Resultatet per aktie ökade till 2,27 (1,85) kr.

Varulagret den 30 juni 2013 uppgick till 163 956 kkr jämfört med 169 537 kkr den 30 juni 2012. Den 31 december 2012 uppgick varulagret till 174 143 kkr.

Koncernens nettoinvesteringar under perioden januari - juni 2013 uppgick till 1 582 (2 359) kkr.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 24 281 (-120) kkr. Likvida medel uppgick per 30 juni 2013 till 57 069 kkr jämfört med 56 704 kkr 30 juni 2012 och 70 957 kkr 31 december 2012. Beviljade, men ej utnyttjade, belopp på checkräkningskredit uppgick i koncernen till 46 761 (46 769) kkr den 30 juni 2013.

Antalet anställda i koncernen uppgick till 151 (147) personer den 30 juni 2013. Den 31 december 2012 var antalet anställda 152 personer.

Moderbolaget omsatte under perioden 185 241 (175 328) kkr. Resultatet efter finansiella poster var 11 769 (12 186) kkr.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Malmbergs bedömer att den operativa risken på marknaden inte kommer att väsentligt förändras. Malmbergs har en fortsatt bra kontroll över sina utestående krediter, stabila leverantörer, men fortsatt försiktighet avseende kreditgivning samt fokus på internationella valuta- och råvaruförändringar är påkallad. I Malmbergs årsredovisning 2012, sid 22, finns en beskrivning av koncernens riskhantering.

Avtal finns med Qontrol BI Marketing AB om inköp av IT-tjänster. Bolaget delägs av Pernilla Folke som är styrelseledamot och aktieägare i moderbolaget. Avtalet bedöms som marknadsmässigt och inköpta tjänster uppgick till - (70) kkr under perioden januari-juni 2013. Den utgående skulden till Qontrol BI Marketing AB uppgår till - (-) kkr.

Halvårsrapporten för koncernen är upprättad i enlighet med ÅRL, RFR 1 samt IAS 34. Moderbolaget tillämpar ÅRL och RFR 2. De redovisningsprinciper som tillämpats överensstämmer, om ej annat anges nedan, med de redovisningsprinciper som använts i den senaste årsredovisningen.

Nya redovisningsprinciper 2013
Nya eller reviderade standarder och tolkningsuttalanden som ska tillämpas framåtriktat från den 1 januari 2013 har ej haft någon effekt på koncernens eller moderbolagets finansiella ställning eller resultat.

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att halvårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Kumla den 22 augusti 2013

Denna halvårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Årsredovisning och halvårsrapport kan beställas från Malmbergs Elektriska AB (publ) i Kumla.

För mer information kontakta VD och koncernchef Jan Folke, tel 019-58 77 11.

Informationen i denna rapport är sådan som Malmbergs Elektriska AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 augusti 2013 klockan 12.15 (CET).