Flygresandet ökar på Malmö Airport

163 700 passagerare flög från Malmö Airport under september 2010. Det är en ökning med 6 procent jämfört med samma månad 2009. Utrikestrafiken ökade med 9 procent medan inrikestrafiken ökade med 4 procent.

Totalt för perioden januari – september 2010 ökade antalet passagerare med 3 procent jämfört med samma period föregående år. Antalet utrikespassagerare ökade med tio procent under perioden medan inrikestrafiken minskade med 1 procent, till största del pga. effekterna av vulkanaskan under april månad.

- Vi ser en tydlig återhämtning under året och rekordhöga kabinfaktorerna på inrikestrafiken, säger Brett Weihart, flygmarknadschef Malmö Airport. Utrikestrafiken fortsätter att ökar och vårt största utrikesflygbolag Wizz Air satsar ytterligare på Malmö Airport och vår region genom att öppnar en ny linje till Belgrad under december månad.

Under perioden januari - september 2010 uppgick antalet landningar till 14 069 vilket är en ökning med 6 procent.

Trafikstatistiken för Malmö Airport och Swedavias övriga flygplatser finns på www.swedavia.se under Press och Trafikstatistik.

För ytterligare kommentarer kontakta Brett Weihart på telefon 0708-50 10 05.

Malmö Airport ägs av Swedavia, tidigare LFV. Swedavia är ett affärsdrivet och statligt flygplatsbolag som ansvarar för drift och utveckling av 14 svenska flygplatser. Swedavia är ett klimatneutralt företag.