Offensiv satsning på lågprisflyg

Report this content

Malmö-Sturup Airport intensifierar sin offensiva satsning på lågprisflyg. Målet är att fördubbla passagerarvolymen på flygplatsen till 3,5 miljoner år 2010.

Under 2004 introducerade flygplatsen ett stimulanspaket på marknaden för att attrahera flygbolag att etablera nya destinationer. En positiv åtgärd som ledde till att Wizz Air började trafikera destinationerna Budapest och Warszawa och Sterling att flyga till Alicante. Utrikestrafiken på flygplatsen ökade stort under juli månad, + 20 procent, jämfört med juli förra året. Ytterligare en ny lågprisdestination kommer att introduceras på marknaden under hösten. – I takt med att resemarknaden växer i Öresundsregionen och resandeströmmarna tilltar kommer Malmö-Sturups roll som andra flygplats och som ett lågprisalternativ att öka, säger Lennart Björk, flygplatschef på Malmö-Sturup Airport. Vi arbetar offensivt för att utveckla såväl befintlig som ny flygtrafik. Samtidigt som vi värnar om de flygbolag som redan finns etablerade på flygplatsen ser vi gärna nya aktörer. – Flygplatser och tillgång till destinationer fungerar som en tillväxtmotor i en region och vi bidrar till regionens utveckling av näringsliv och inkommande turism, säger Bertil Månsson, marknadschef på Malmö-Sturup Airport. Tillgängligheten till vårt upptagningsområde måste dock hela tiden förbättras och vi har pågående diskussioner om markförsörjningen och bussförbindelser till Själland, Skåne och Södra Småland med ett antal företag och organisationer.