Trenden har vänt - inrikestrafiken ökar igen på Sturup

Report this content

Trenden har vänt - inrikestrafiken ökar igen på Sturup Genom det ökade utbudet på lågprisbiljetter och tillkomsten av ett lågprisflygbolag, ökar trafikvolymen under mars månad. Samtliga flygbolag som trafikerar inrikesdestinationerna erbjuder idag billiga biljetter från Malmö-Sturup. FlyMe startade sin inrikestrafik den 1 mars vilket inneburit att den skånske lågprisresenären som ska vidare till Stockholm hittat hem igen till Sturup. - Nu är det billigare att flyga till Stockholm från Sturup, säger Bertil Månsson, marknadschef på Malmö-Sturup Airport. Regionens prismedvetna resenärer har snappat upp att det inte längre lönar sig att flyga från Kastrup.Genom att flyga till Stockholm från Sturup sparar de skånska resenärerna dessutom 60 minuter i vardera riktningen jämfört med om de väljer att flyga till Stockholm från Kastrup. Snabb incheckning och korta avstånd mellan incheckning och gate på Sturup leder till att passagerare kan komma till flygplatsen senare och i direkt anslutning till sin avgång. Resan blir mer kostnads- och tidseffektiv från Sturup. - Inrikestrafiken för mars månad har ökat svagt jämfört med mars månad 2003, konstaterar Lennart Björk, flygplatschef på Malmö-Sturup Airport. Priskonkurrens och ökat utbud har tagit tillbaks en hel del resande till Sturup under månaden. Tappet under januari-februari i och med etableringen av Nordic Airlink på Kastrup har vi hämtat upp. Även Londondestinationen, som trafikeras av Ryanair, fortsätter att växa. Londontrafiken ökade med hela 21% jämfört med mars 2003 tack vare att Ryanair´s lågprisflyg drar till sig såväl danska som sydsvenska resenärer. Statistiken visar att även ett stort antal britter flyger med Ryanair för att besöka Öresundsregionen. För mer information kontakta: Lennart Björk, flygplatschef, tfn 040-613 12 00 eller 0708-19 27 53 Bertil Månsson, marknadschef, tfn 040-613 12 16 eller 0708-43 12 16 Malmö-Sturup Airport drivs av Luftfartsverket, LFV, som totalt driver 19 flygplatser i Sverige. Flygplatsen hade 2003 en omsättning på 250 miljoner kronor och har 110 årsarbetare. Under 2003 trafikerades flygplatsen av 1.8 miljoner resenärer (1 miljon inrikespassagerare och 800 000 utrikespassagerare) och 24 000 ton frakt hanterades på Sturup. Under vår och sommar 2004 finns det flygtrafik till 35 destinationer i 16 länder från Malmö-Sturup Airport. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/07/20040406BIT20760/wkr0007.pdf