• Malmömässan/

Fri hyressättning vid uthyrning av bostadsrätt men föreningen skall även fortsättningsvis ta besluten

- Branschens tunga aktörer diskuterar konsekvenserna av Regeringens delvinst vid BostadsrättsMässans invigning i Malmö.

Regeringens förslag till lättnadsregler för andrahanduthyrning presenterades som ett paket i höstens budgetproposition. Segdragna förhandlingar med Oppositionen har till sist resulterat i beslut som kan lugna föreningsstyrelser, då de får behålla kontrollen över andrahandsuthyrningen. Effekterna av Regeringens sönderhackade förslag, som enligt ny plan ska träda ikraft 1 februari 2013, analyseras vid BostadsrättsMässans invigning på nya Malmömässan torsdag 15 november kl 12.30.

Årets BostadsrättsMässa på nya Malmömässan är rekordstor. Foto: Björn Forsberg

Regeringens ursprungliga förslag hade till syfte att dels frigöra outnyttjade bostadsrätter och dels förenkla och göra det mer lönsamt att hyra ut sin bostadsrätt. Ett vällovligt syfte att öka bostadstillfällen snabbt på marknaden. Många bostadsrättsföreningar har känt stor oro för regeringsförslaget, som innebar i stort sätt fri andrahandsuthyrning – ett upplägg som hotade föreningsarbetet, men som nu helt avskrivits.

Vad innebär fri hyressättning vid andrahandsuthyrning, kommer fler lägenheter ut på marknaden, vad kan höga hyresnivåer leda till, kan föreningarnas villkor med ”beaktansvärda skäl” kringgås? Michael Carlsson, vd på HSB Malmö, Ulrika Blomqvist, chefsjurist på SBC och Robert Johansen, regionchef Riksbyggen, diskuterar de nya villkoren vid invigningen.

BostadsrättsMässan är bostadsrättens eget forum, som växelvis genomförs i Stockholm och Göteborg plus Malmö. Årets mässa i Malmö 15-17 november är rekordstor med 120 utställare och ett 25-tal programpunkter kring de mest angelägna och aktuella frågorna för styrelseledamöter, bostadsrättshavare, förvaltare oh övriga bostadsrättsintresserade.

BostadsrättsMässan arrangeras av Artexis tillsammans med HSB Malmö, Riksbyggen och SBC Sveriges BostadsrättsCentrum.

Se hela mässprogrammet och utställarförteckning på http://malmo.bostadsrattsmassan.se/

Pressackreditering
Vill du som journalist, pressfotograf eller bloggare bevaka BostadsrättsMässan, gå in på http://malmo.bostadsrattsmassan.se/Press/Pressackreditering och förhandsackreditera dig.

För mer information kontakta:
Cecilia Eckervig, projektledare Artexis, cecilia.eckervig@artexis.se, 08-506 650 07
Chris Hammar, programansvarig BostadsrättsMässan, chris.hammar@comhem.se, 073-988 72 93
Marika Metsola Renström, pressansvarig Artexis, marika.renstrom@artexis.se, 08-506 650 35

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer på www.artexis.se.