Köksmästaren Daniel Pembert klar för Mat-VM

Daniel Pembert, till vardags köksmästare på Mässrestauranger i Malmö och ansvarig för all mat på Malmömässan, är antagen i regionallaget Skåne Kulinar. Pembert kommer därmed att tävla i både Mat-VM 2014 och Mat-OS 2016.

Daniel Pembert, 36 år, har mycket glädjande blivit uttagen som en av medlemmarna i Skåne Kulinar. Till vardags arbetar Daniel som köksmästare på Mässrestauranger i Malmö med ansvar för all mat på Malmömässan, där restaurangerna Forest och Cloud ingår. Daniel fick högsta poäng vid uttagningen på Grand Hotel i Lund i början av april. Under de kommande fyra åren väntar både Mat-VM 2014 och Mat-OS 2016. Där är Daniel uttagen till att arbeta med det varma köket.

Daniel Pembert.    Foto: Pressbild

– Vi är mycket glada för Daniels skull och gratulerar till prestationen. Vi hoppas att laget når fina framgångar och är stolta över att ha Daniel hos oss på Mässrestauranger i Malmö, säger Maria Stridh, vd Mässrestauranger i Malmö AB.

Skåne Kulinar är ett regionalt lag som startats av SKF Skåne, som är en distriktsförening i Svenska Kockars Förening, vilket i sig är en opolitisk organisation. Syftet med Svenska Kockars Förening är att utveckla svensk gastronomi, vilket man gör genom att organisera en stor tävlingsverksamhet vilket i sin tur representeras av Svenska Kocklandslaget.

Anna Haxne, platschef på Mässrestauranger i Malmö, 040-642 10 01, anna.haxne@malmomr.se

Om Mässrestauranger
Mässrestauranger är ett privatägt företag som startades av Åke Johansson 1962. I dag ägs och drivs företaget av systrarna Maria Stridh och Kerstin Johansson samt modern Karin Johansson. VD är Maria Stridh som är tredje generationen i restaurangbranschen. I företagsgruppen ingår även Engsholms Slott samt Glada Ankan Restaurang & Catering AB som bland annat driver Teaterbaren i Kulturhuset. Sedan början av 2012 driver man även det nystartade företaget Stadshusrestauranger Stockholm AB som ansvarar för all restaurangdrift i Stockholms Stadshus där bland annat restaurangerna Stadshuskällaren och Ragnars Skafferi ingår. I uppdraget ingår även bankettverksamheten i Blå Hallen och Gyllene Salen där bland annat Nobelbanketten äger rum. Läs mer om Mässrestauranger.

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Malmömässan och Kistamässan. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Läs mer om Artexis.