Nyföretagandet i Sverige ökar kraftigt

Report this content

(Stockholm, 2 maj 2010) Under april månad 2010 ökade nyföretagandet i Sverige med 11,9 procent jämfört med samma månad 2009. Hittills i år har därmed nyföretagandet ökat med 9,8 procent, jämfört med 2009. Det visar färsk statistik från Bolagsverket som affärssystemföretaget Mamut har bearbetat och sammanställt.

Av Sveriges 21 län visar 16 län en förbättring för april månad jämfört med 2009, och 15 av länen ökar rejält med över 10 %. Störst ökning i antalet nyföretagare har länen Gävleborg, Östergötland och Kronoberg, som noterar en ökning på hela 82,7 %, 45,1 % respektive 28,1 procent jämfört med samma månad 2009. I 5 av länen backar dock antalet nystartade företag i april, värst är det på Gotland med ett minus på 26,3 procent. Totalt har det de fyra första månaderna 2010 startats 21 063 företag i Sverige, det ska jämföras med 19 179 företag under samma period 2009, vilket motsvarar en ökning på 9,8 %. Bara två av länen har en liten minskning i den här perioden, Jämtland och Västernorrland. Den positiva trenden är tydlig och 2010 ser så här långt ut till att bli ett betydligt bättre nyföretagarår än 2009 då nyföretagandet minskade totalt sett i hela landet med över 8 procent jämfört med 2008, men med ett tydligt trendbrott i september 2009. Sedan dess pekar pilarna uppåt. – Detta är verkligen positivt, nyföretagandet är definitivt tillbaka på allvar. Det är nu viktigt att alla nyföretagare får det stöd och de verktyg de behöver från både banker, myndigheter och inte minst från oss programvaruleverantörer, så att småföretagarna klarar av att både starta upp och överleva på dagens tuffa marknad, säger John Hugosson, Sverigechef i Mamut. Se bifogad tabell med komplett översikt län för län. Källa: Bolagsverket, talen inkluderar Aktiebolag, Enskild Näringsidkare, Handelsbolag och Kommanditbolag. __________________________________________________________________ Om Mamut Mamut (OSE ”MAMUT”) grundades 1994 och är en ledande leverantör av ekonomi-, CRM- och Internetlösningar till små och medelstora företag, enskilda firmor, föreningar och privatpersoner i Nordeuropa. Mamut erbjuder kompletta och användarvänliga system till marknadens bästa förhållande mellan pris och funktionalitet med integrerade lösningar för ekonomistyrning/redovisning, säljstöd, kunduppföljning (CRM), inköp/logistik, lön, projektstyrning, e-handel, domäner, e-post och webbhotell. Fler än 400 000 kunder förenklar idag vardagen med Mamut. Mer information om Mamut och företagets produkter finns på www.mamut.se. För mer information, vänligen kontakta: John Hugosson, Sverigechef, Mamut AB, telefon: 08-566 991 12, 070-250 71 77, e-post: johnh@mamut.se

Taggar: