NEOMAN är den största bussimportören i Sverige

• MAN-bussar är tvåa på marknaden för stadsbussar och linjebussar
• Stor framgång med gasdrivna bussar
• Nytt huvudkontor för MAN Lastbilar & Bussar öppnas i mitten av 2007

Under det fjärde året av försäljning med de två bussmärkena MAN och NEOPLAN i Sverige kan NEOMAN Bus Gruppe se tillbaka på stora framgångar på den största skandinaviska marknaden. NEOMAN är den största bussimportören i Sverige.

Särskilt positivt är förhållandet på marknaderna för stadsbussar och linjebussar: Här kunde MAN-bussar erövra andraplatsen. Här har MAN framförallt haft stora framgångar som marknadsledande på området naturgasdrivna bussar: Av totalt 145 levererade stadsbussar från MAN under 2006, var hela 100 stycken utrustade med detta mycket miljövänliga system. Till dessa kommer 69 linjebussar.

Axel Fischer, exportchef för NEOMAN Bus GmbH har följande att säga om denna framgång: “Vi är mycket stolta över en så stor marknadsandel med MAN-märket på den svenska marknaden trots den korta tid vi har arbetat här, särskilt med de mycket miljövänliga naturgasdrivna bussarna. Detta hade inte varit möjligt utan de mångåriga erfarenheter och kundkontakter som NEOPLAN Svenska AB har hunnit bygga upp och betonar framgången med konceptet med två märken som marknadsförs av NEOMAN Gruppe.“

Stora uppdrag fick NEOMAN från Swebus: Med en första leverans av 86 fordon av typerna MAN Lion’s City G (ledbuss) samt Lion’s City T (låggolvs-variant, som är mycket omtyckt i Skandinavien) för Stockholm började året mycket positivt. Fram till slutet av år 2006 har vi levererat totalt 69 naturgasdrivna bussar av typen MAN Lion’s City ÜLL (15 meters buss med tre axlar i linjebussversion) till Malmö. Dessa fordon, som endast är tillgängliga på den svenska marknaden, har förutom den vanlig svenska specialutrustningen som alkoholtestare för föraren och förstärkt radiatoruppvärmning, dessutom turistbussliknande utrustningsdetaljer, som påkostade, stoppade säten med trepunktsbälte på alla platser, en fyrkanals audioanläggning med uttag för hörlurar vid varje plats samt en rymlig bagagehylla med vackert integrerade ljuspaneler och ventilationsdon (se foton från före leveransen i Salzgitter, där NEOMAN har sitt utvecklingscenter för naturgas). Vidare vill vi nämna en leverans av 17 bussar från en följdorder för det stora trafikföretaget Arriva avsedda för Helsingborg och Malmö, som redan 2004 beställde mer än 60 bussar med naturgasmotor. Till Göteborg gick 14 bussar till företaget Göteborgs Spårvägar, till Uppsala ytterligare tolv bussar.

Även märket NEOPLAN, som har varit aktivt på den svenska marknaden sen 1976 genom importören NEOPLAN Svenska AB och dess chef Claus Bay, har kontinuerligt förbättrat sin marknadsandel sen 2003 till nu senast 5,7 procent av totalmarknaden och 10,1 procent av turistbussmarknaden år 2006. Till denna framgång bidrog förutom de pålitliga och omtyckta turistbussmodellerna framförallt den nya Starlinern.

För att möta denna utveckling av marknaden kommer försäljnings- och serviceorganisationen för de två importföretagen MAN Lastbilar & Bussar och Svenska NEOPLAN AB att öka antalet anställda med cirka 120 personer. I december 2006 lades grunden till ett nytt företagscenter i närheten av Stockholm med ungefär 6 200 kvadratmeter golvyta inklusive en 650 m2 stor utställningshall. I direkt anslutning kommer det att finnas ett utbildningscenter för “Framtidens elektronikmekaniker“, som kommer att starta sitt arbete i augusti 2007. Det nya centret för Sverige planeras öppna i september 2007.

NEOMAN Bus GmbH
Press-/public relations (BVMK)