Start-up i Strängnäs fokuserar på att eliminera digitalt utanförskap och en förbättrad omsorg

Report this content

Måna Care AB är en ny svensk start-up med fokus på att leverera en intuitiv digital kommunikations- och vårdplattform, Måna® (*) under första kvartalet 2024. Genom att kombinera de senaste framstegen inom generativ AI och industriell IoT-teknik kommer Måna att förenkla vård och kommunikation mellan brukare, anhöriga, vård- och omsorgspersonal.

Ett hjärta på en svart bakgrund

Beskrivning genereras automatiskt

_________________________________________________________________________________________________________________

NYHETER FRÅN

Måna Care AB

22 sep 2023, 08:00 CET

Stallarholmen, 22 september 2023 --- Måna Care AB

Måna är en kommunikationsplattform som eliminerar digitalt utanförskap bland äldre och personer med en kognitiv funktionsvariation så de kan fortsätta leva ett självständigt liv. Utvecklingen sker i nära samarbete med kompetens från både kommunala och privata vårdgivare. Bland annat har arbetsterapeuterna i Strängnäs kommun tillsammans med den privata omsorgsorganisationen Blomsterfonden valt att ligga i framkant med ny teknik och bistår därför med utvecklingen av Måna. Måna Care AB är ett företag som adresserar två kritiska globala frågor; omsorgen till världens snabbt växande åldrande befolkning och det ökande digitala utanförskapet.

Måna Care AB, grundades den 29 juni 2023 av de två teknikveteranerna, Jeff DeAngelis från Silicon Valley och Anders Reisch från Sverige. Finansiering sker bland annat med stöd från Almi Företagspartner Stockholm-Sörmland AB.

(*) Måna (mˈɑːnə) betyder att bry sig om.

Kontakt: Anders Reisch, anders.reisch@manacare.se, telefon +46-708-760-141

Källa: Måna Care AB, Tegelugnsvägen 19, 64562 Stallarholmen, Org. 559439–7969

Kontakt: Anders Reisch, anders.reisch@manacare.se, tel +46-708-760-141

Vårt

Uppdrag

Att genom digital inkludering inspirera  äldre och  personer med kognitiva funktionsvariationer att leva ett självständigt liv och samtidigt förenkla omsorgen för anhöriga och vårdpersonal.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

"...Måna kommer att förbättra livskvaliteten för våra kunder genom att möjliggöra aktivt deltagande i deras vård och eliminera stigmat av teknikanvändning i deras dagliga liv..."
Omsorgsgivare
"...Digitalisering behövs för att multiplicera vår direkta och indirekta "vårdkvalitet" för att betjäna en bredare population av användare med vår begränsade personal av vårdgivare."
Omsorgsgivare
"...Måna förenklar och förbättrar användarupplevelsen genom att integrera fyra nyckelfunktioner: Kalender, nödtjänster, kontroll och kommunikation i en enda plattform..."