Bokslutskommuniké 1999

Bokslutskommuniké 1999 * Resultatet före skatt ökade med 180 procent till 288 Mkr (103) jämfört med 1998. * Förvaltningsresultatet fördubblades till 115 Mkr (58). * Styrelsen har beslutat om ny utdelningspolicy och föreslår återköp av högst 2.000.000 av utestående aktier (knappt 10 %). * Styrelsen föreslår vidare att den ordinarie utdelningen höjs med 1 kr per aktie till 3,25 kr samt att en extra utdelning lämnas med 10 kr per aktie. Total föreslagen utdelning uppgår således till 13,25 kr per aktie. * Mandamus fastighetsbestånd består idag till 63 procent av fastigheter som är köpta efter börsnoteringen i juni 1998. Därigenom har beståndets struktur och koncentration förbättrats radikalt. Denna förädlingsprocess fortsätter. * Årets omstruktureringsarbete har inneburit att 141 fastigheter har avyttrats för 974 Mkr med en avyttringsvinst om 166 Mkr samtidigt som 53 fastigheter har förvärvats på utvalda orter för 1.291 Mkr. * Genomförd fastighetsvärdering vid årsskiftet innebär ett substansvärde per aktie om 85 kr (78). Mandamus Fastigheter AB (publ) Bokslutskommuniké VERKSAMHETEN Hyres- och resultatutveckling Hyresintäkterna uppgick till 794 Mkr (547) innebärande en intäktsökning med 45 procent jämfört med föregående år. Hyresintäkterna från fastigheter ägda under hela året uppgick till 650 Mkr medan hyresintäkter från sålda fastigheter uppgick till 100 Mkr och hyresintäkter från fastigheter förvärvade under året uppgick till 44 Mkr. För att ge en uppfattning om nuvarande fastighetsbestånds intjäningsförmåga, har en beräkning av dessa fastigheters hyresintäkter gjorts för 1999 (proforma), vilka uppgick till 829 Mkr. I tabellen "Resultatsammandrag för koncernen 1999" erhålls en mera fullständig proformaredovisning. Den genomsnittliga ekonomiska uthyrningsgraden under året uppgick till 95,5 procent, vilket är en förbättring med 1,8 procentenheter i jämförelse med föregående år. Vid årsskiftet 1999/2000 hade uthyrningsgraden förbättrats ytterligare och uppgick då till 96,7 procent. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/15/20000215BIT01070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/15/20000215BIT01070/bit0002.pdf