Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2000

Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2000 * Förvaltningsresultatet ökade med nästan 30 procent till 60 Mkr (47). * Resultatet före skatt uppgick till 91 Mkr (90), varav 27 Mkr (34) utgör vinster från fastighetsförsäljningar. * Mandamus växer inom Storstockholm genom förvärv av fyra bostadsfastigheter med 590 lägenheter i Åkersberga. * Den fortsatta koncentrationen och renodlingen av fastighetsbeståndet innebär att 90 procent (81) av fastighetsbeståndet nu är beläget på Mandamus utvalda orter. Andelen bostäder fortsätter att öka och uppgår nu till 82 procent (75). * I juni månad har Mandamus återköpt 624.400 egna aktier motsvarande drygt 3 procent av utestående aktier. * Årsprognosen justeras upp med 10 Mkr till cirka 155 Mkr före skatt. Mandamus är ett fastighetsbolag som skall äga, utveckla och förvalta fastigheter med god direktavkastning och låg risk. Fastighetsbeståndet skall finnas inom tillväxtområden i södra och mellersta Sverige. Andelen bostäder skall vara lägst 80 %. VERKSAMHETEN FÖRSTA HALVÅRET 2000 Fortsatt renodling mot bostäder och ökad inriktning mot tillväxtområden Mandamus fortsätter att inrikta verksamheten mot bostadsfastigheter med tyngdpunkt till starka tillväxtområden. Denna koncentration och förädling av verksamheten minskar koncernens rörelserisk, vilket möjliggör en lägre soliditet. Målet är att soliditeten skall vara lägst 20 procent. Med syfte att stärka inriktningen mot tillväxtområden har under första halvåret förvärv skett inom förorter till Stockholm och Göteborg med fem fastigheter innehållande drygt 650 lägenheter. Under första halvåret har samtidigt 49 fastigheter avyttrats, vilket ytterligare koncentrerar fastighetsbeståndet till storstadsområden och bostadsfastigheter. Vid halvårsskiftet fanns 61procent av Mandamus lägenhetsbestånd inom storstads-områdena Stockholm, Göteborg och Malmö/Lund. Laddat Boende Samarbetet med Telia fortsätter att utvecklas väl. I Borås har Mandamus lägenhetsbestånd nu erhållit tillgång till bredbandstekniken ADSL och intresset för anslutning har varit över förväntan. Installation av bredband tillsammans med Telia går nu närmast vidare i Lund och Trollhättan. Samarbetet med Telia är ett av de samarbeten, som kommer Mandamus hyresgäster tillgodo inom ramen för Laddat Boende. Samarbetet med Birka Energi är ett annat sådant exempel, vilket presenteras närmare på annan plats i denna delårsrapport. Hyres- och resultatutveckling Hyresintäkterna uppgick till 408 Mkr (389) vilket innebär en intäktsökning med knappt 5 procent jämfört med föregående år. Den genomsnittliga ekonomiska uthyrningsgraden för perioden uppgick till 96,7 procent, vilket är en förbättring sedan årsskiftet med 1,2 procentenheter och med 2,1 procentenheter i jämförelse med motsvarande period föregående år. Efter avdrag för fastighetskostnader återstod ett driftnetto om 197 Mkr (187). Avskrivningar på fastigheterna uppgick till 24 Mkr (23) och centrala administrationskostnader till 10 Mkr (18). Jämfört med föregående år har utfördelningen av administrationskostnader på driften ökat med ungefär 12 Mkr på årsbasis. Räntekostnaderna uppgick till 104 Mkr (100). Förvaltningsresultatet, d v s resultatet före jämförelsestörande poster, uppgick till 60 Mkr (47), motsvarande en bruttomarginal på 14,7 procent (12,1). Förvaltningsresultatet för den senaste 12-månadersperioden (rullande) uppgick till 128 Mkr, vilket är en förbättring med 13 Mkr i jämförelse med förvaltningsresultatet för verksamhetsåret 1999. Nedanstående diagram visar förvaltningsresultatet per kvartal samt rullande 12-månaders resultat. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/10/20000810BIT00330/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/10/20000810BIT00330/bit0002.pdf Hela rapporten