Mandamus delårsbokslut 1999-09-30

Delårsbokslut 1999-09-30 *Mandamus redovisar ett fördubblat resultat och höjer resultatprognosen kraftigt för helåret. *Styrelsen föreslår att utdelningen höjs med 1 kr till 3,25 kr per aktie. *Resultatet före skatt uppgick till 153 Mkr (76). *Koncentrationen av fastighetsbeståndet har fortsatt och under de nio första månaderna har 106 fastigheter med en uthyrningsbar area om 130.000 kvm avyttrats för totalt cirka 413 Mkr med en avyttringsvinst på 48 Mkr. *Under samma period har 29 fastigheter med en uthyrningsbar area om 130.000 kvm förvärvats för 604 Mkr. *Under oktober månad har Köpstaden i Skara och samtliga fastigheter i Ulricehamn har avyttrats med en avyttringsvinst om 14 Mkr. Vidare har en principöverenskommelse träffats om försäljning av Köpenhamnsfastigheten för 264 Mkr med en avyttringsvinst om ca 75 Mkr. *Under oktober månad har en principöverenskommelse träffats om förvärv av fastigheter i Lund, Ljungby och Borås för sammanlagt 238 Mkr. *Resultatet för hela 1999 beräknas uppgå till lägst 260 Mkr (103) före skatt. Resultatprognosen innebär en uppjustering med 100 Mkr mot tidigare lämnad resultatprognos i samband med halvårsbokslutet. *Med syfte att underlätta handeln i bolagets aktier, främst för aktieägare med små aktieposter, har styrelsen fattat beslut om att handel i aktien upp till poster om 199 aktier får ske utan courtage under begränsad tid. Eventuella frågor besvaras av VD Anders Johansson på tfn. 08-566 130 00 eller e-post anders.johansson@mandamus.se eller av vice VD Bengt Evaldsson på tfn. 08-566 130 00 eller e-post bengt.evaldsson@mandamus.se. Mandamus Fastigheter AB (publ) Delårsbokslut 1999-09-30 VERKSAMHETEN Hyres- och resultatutveckling Hyresintäkterna under årets nio första månader uppgick till 590 Mkr (379) innebärande en intäktsökning med 211 Mkr eller 56 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Tillkommande hyresintäkter från fastigheter som har förvärvats under den senaste 12-månadersperioden uppgick till 231 Mkr och bortfall av hyresintäkter från fastigheter som har avyttrats under motsvarande period uppgick till 40 Mkr. Resterande intäktsökning om 20 Mkr avser oförändrat befintligt fastighetsbestånd och beror på förbättrad uthyrningsgrad och ökade intäkter från förädlade fastigheter. Den genomsnittliga ekonomiska uthyrningsgraden under perioden uppgick till 94,7 procent, vilket är en förbättring med 2,9 procentenheter i jämförelse med motsvarande period föregående år och med 1 procentenhet i jämförelse med helåret 1998. Efter avdrag för fastighetskostnader återstod ett driftnetto om 305 Mkr (178), varav 285 Mkr (161) avser den svenska verksamheten. Det tredje kvartalets taxebundna kostnader - uppvärmning, el, vatten etc. - har varit lägre än beräknat till följd av en mycket varm och lång sommar. Under tredje kvartalet uppgick de taxebundna kostnaderna endast till 46% av motsvarande kostnader under årets första kvartal, vilket ganska påtagligt visar årstidens påverkan på resultatet. Avskrivningar på fastigheterna uppgick till 35 Mkr (21) och centrala administrationskostnader till 25 Mkr (22). Såväl de ökade kostnaderna för avskrivningar som ökade kostnader för central administration är en följd av den ökade volymen. Räntekostnaderna uppgick till 154 Mkr (92) inklusive engångskostnader om 4 Mkr för räntetak (cap) avseende nyupplåning om 210 Mkr. Resultatet före poster av jämförelsestörande natur uppgick till 92 Mkr (47). Detta resultat ger en marginal på 15,6 procent, vilket är en förbättring jämfört med föregående år med 3,2 procentenheter. Resultatet före skatt, vilket inkluderar jämförelsestörande poster som avyttringsvinster och räntebidrag, uppgick till 153 Mkr (76). Av resultatförbättringen på 77 Mkr jämfört med föregående år beror 22 Mkr på ökade vinster från fastighetsförsäljningar, 15 Mkr på bortfall av noteringskostnader, 5 Mkr avser minskade räntebidrag samt 45 Mkr avser förbättrat resultat från den löpande verksamheten. Resultatet efter schablonskatt uppgick till 110 Mkr (55) motsvarande 5,35 kr (3,13) per aktie. Fastighetsbeståndet koncentreras ytterligare till utvalda orter Koncernen hade per 30 september fastigheter till ett bokfört värde om 5.182 Mkr (3.237), vilket innebär en ökning under den senaste 12-månadersperioden med cirka 60 procent. Under årets första nio månader har fastigheter med ett bokfört värde om 365 Mkr avyttrats samtidigt som fastigheter förvärvats för 604 Mkr. Per 30 september bestod fastighetsbeståndet av 403 fastigheter varav 3 fastigheter i utlandet. De svenska fastigheterna finns inom 50 kommuner, vilket är 16 kommuner färre än vid årsskiftet. Per 30 september återfanns 83 procent av fastighetsbeståndet, mätt som bokfört värde, inom utvalda orter. Av det svenska fastighetsbeståndet återfanns 88 procent inom utvalda orter. Andelen bostäder mätt som andel av bokfört värde har ökat med 17 procentenheter under den senaste 12-månadersperioden och uppgick till 76 procent per 30 september. I det svenska fastighetsbeståndet utgjorde andelen bostäder 81 procent per 30 september. Under de första nio månaderna har 76 Mkr (62) investerats i befintligt fastighetsbestånd. Av dessa avser 40 Mkr tre större projekt, nämligen färdigställande av kontorsytor i fastigheten i Köpenhamn (17 Mkr), slutförandet av en större ombyggnad av en bostadsfastighet i Lund (16 Mkr) samt en större ombyggnad av en centralt belägen affärs- och bostadsfastighet i Kungsbacka (7 Mkr). Förändring i Bokför Andel Antal Uthyrb fastighetsinnehav t av ar värde total area, 1.000 m2 Per 1998-12-31 4.926 - 480 1.220 Avyttrade fastigheter - 365 - - 106 - 130 Kvarvarande bestånd 4.561 88 % 374 1.090 Förvärvade fastigheter 604 12 % 29 131 Aktiverade investeringar 76 1 % - - Avskrivningar - 35 - 1 % - - Valutakursförändringar - 24 - 0 % - - Per 1999-09-30 5.182 100 % 403 1.221 Koncentrationens effekter på resultatet Jämförelse, nio månader Hyresi Andel Driftn Översk 1998 och 1999 ntäkt av etto otts- total grad Resultaträkning nio 379 - 178 47 % månader 1998 Avyttrade fastigheter - 40 - - 17 43 % Kvarvarande bestånd, nio 339 58 % 161 47 % månader 1998 Förändring av 20 3 % 16 - kvarvarande bestånd Kvarvarande bestånd, nio 359 61 % 177 49 % månader 1999 Förvärvade fastigheter 231 39 % 128 55 % Resultaträkning nio 590 100 % 305 52 % månader 1999 Finansiell ställning Koncernen hade per 30 september 1999 räntebärande skulder om 3.688 Mkr, varav 305 Mkr i utländsk valuta. Låneportföljen löper med en genomsnittlig räntebindningstid på 2,1 år och medelräntan vid halvårsskiftet uppgick till 5,38 procent, vilket är en sänkning med 0,38 procentenheter sedan årsskiftet. Det utländska fastighetsbeståndet, som är under försäljning, finansieras huvudsakligen genom kortfristiga lån i respektive lands valuta. Nettolåneskulden per 30 september uppgick till 3.649 Mkr, vilket är en ökning sedan årsskiftet med 216 Mkr. Per 30 september hade koncernen 336 Mkr i bekräftade outnyttjade kreditlöften. Eget kapital uppgick per 30 september till 1.325 Mkr vilket är en ökning från årsskiftet med 63 Mkr. Förändringen består av tre delposter, nämligen periodens vinst 110 Mkr, lämnad utdelning - 46 Mkr samt omräkningsdifferens -1 Mkr. Den synliga soliditeten uppgick vid samma tidpunkt till 25,0 procent, vilket är oförändrad nivå jämfört med årsskiftet. Avgiftsfrihandel i Mandamusaktier Under perioden 1 november -19 november har Mandamus aktieägare möjlighet att köpa och sälja högst 199 aktier varvid Mandamus betalar kostnaden för courtage. Aktiviteten syftar främst till att ge bolagets aktieägare med ett fåtal aktier möjlighet att sälja dem utan kostnad eller köpa till aktier så att man kan uppnå en börspost, 200 aktier, i Mandamus. Mandamus förhoppning är att antalet aktieägare, som äger en eller flera börsposter skall öka, vilket stimulerar handeln och ökar likviditeten i aktien. Händelser efter periodens utgång Under oktober har en principöverenskommelse träffats mellan Mandamus och Diligentia, innebärande att Diligentia avser att förvärva Mandamus fastighet i Köpenhamn samtidigt som Mandamus förvärvar fastigheter från Diligentia i Lund, Ljungby och Borås. Mandamus förvärv omfattar drygt 56.000 kvm, varav 38.700 kvm i Lund, 8.200 kvm i Ljungby och 9.500 kvm i Borås. Genom denna planerade affär, vilken är avsedd att genomföras efter ekonomisk och teknisk analys med tillträde den 1 december, kommer Mandamus ytterligare att stärka sin bostadsprofil och öka sin marknadsnärvaro i Lund som är en av Sveriges mest intressanta bostadsfastighetsmarknader. Bostadsandelen i förvärvet uppgår till 42.000 kvm varav 34.000 kvm avser Lund. Försäljningen av Köpenhamnsfastigheten beräknas ge avyttringsvinst på ca 75 mkr. Under oktober har fastigheten Köpstaden i Skara och samtliga fastigheter i Ulricehamn sålts för 100 Mkr. Mandamus har samtidigt förvärvat tre fastigheter om totalt 25.000 kvm i Lysekil för 160 Mkr. Försäljningarna innebär en avyttringsvinst på 14 Mkr. PROGNOS Mot bakgrund de första nio månadernas resultat och hittills genomförda affärer under fjärde kvartalet, bedöms resultatet före skatt för hela 1999 komma att uppgå till cirka 260 Mkr, motsvarande 12,65 kr per aktie. Denna resultatprognos innebär en höjning med 100 Mkr i jämförelse med den resultatprognos som lämnades i delårsrapporten för första halvåret. Nu lämnad resultatprognos kan påverkas av eventuella ytterligare fastighetsförsäljningar. Mot bakgrund av nu lämnad prognos avser styrelsen föreslå stämman en höjning av utdelningen med 1 krona per aktie till 3,25 kr per aktie för verksamhetsåret 1999. Stockholm 29 oktober 1999 Mandamus Fastigheter AB (publ) Anders Johansson Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/29/19991029BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/29/19991029BIT00630/bit0002.pdf