Mandamus förvärvar bostadsfastigheter i Åkersberga

Mandamus utökar sitt bostadsfastighetsbestånd inom Storstockholm. Mandamus Fastigheter AB förvärvar fyra bostadsfastigheter innehållande 590 lägenheter från Armada Fastighets AB i Åkersberga med tillträde den 1 juli i år. Köpeskillingen uppgår till 290 Mkr inklusive övertagna räntebidrag. Förvärvet är ett led i Mandamus strategi att växa inom landets tillväxtområden och innebär att antalet bostäder inom Storstockholm ökar till knappt 4.700 lägenheter, vilket motsvarar nära 37 % av det totala lägenhetsbeståndet. Totalt finns nu drygt 60 % av koncernens bostadslägenheter inom storstadsområdena; Stockholm, Göteborg och Malmö/Lund. Totalt omfattar förvärvet 44.025 kvm, varav 42.601 kvm utgör bostäder och 1.424 kvm utgör lokaler. Hyresvärdet för förvärvade fastigheter uppgår till drygt 38 Mkr. Vakansen är mycket marginell och är huvudsakligen hänförd till garageplatser och mindre lokalytor. Frågor Eventuella frågor besvaras av Mandamus VD Anders Johansson på telefon 08- 566 130 00, e-post: anders.johansson@mandamus.se , vice VD Bengt Evaldsson på telefon 08-566 130 00 , e-post: bengt.evaldsson@mandamus.se eller av Christer Carlsson ansvarig för Region Öst på telefon 08-566 130 00, e- post: christer.carlsson@mandamus.se. Mandamus är ett fastighetsbolag som skall äga, utveckla och förvalta fastigheter med god direktavkastning och låg risk. Fastighetsbeståndet skall finnas inom tillväxtområden i södra och mellersta Sverige. Andelen bostäder skall vara lägst 80 %. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/29/20000629BIT00880/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/29/20000629BIT00880/bit0002.pdf