Mandamus fullföljer försäljning i Köpenhamn och köp i Lund.

MANDAMUS FULLFÖLJER FÖRSÄLJNING I KÖPENHAMN OCH KÖP I LUND. I oktober träffade Mandamus och Diligentia ett principavtal om fastighetsbyten. Detta fullföljs nu, vilket innebär att Mandamus säljer sin fastighet i Köpenhamn för 226,5 miljoner DKK med en avyttringsvinst om knappt 75 MSEK. Mandamus köper samtidigt fem fastigheter i Lund, tre fastigheter i Borås samt två fastigheter i Ljungby från Diligentia för 238 MSEK. Förvärvet innebär att Mandamus ytterligare stärker sin marknadsposition på bostadssidan i Lund och Borås. Totalt omfattar förvärvet 56.000 kvm, varav 34.000 kvm avser bostäder i Lund och 8.000 kvm avser bostäder i Borås. Fastigheterna tillträds idag den 1 december 1999. Kommentar från Mandamus VD Anders Johansson. Fullföljandet av bytesaffären med Diligentia samt försäljningen av vår fastighet i Stuttgart för någon dag sedan, innebär att Mandamus utländska fastighetsbestånd nu i princip avvecklats. Det enda som återstår är en mindre fastighet i Tyskland med ett bokfört värde motsvarande cirka 0,25 % av det totala fastighetsbeståndets bokförda värde. Eftersom förvärven sker i tre av Mandamus utvalda orter, medför de både stärkt marknadsposition och en ökad effektivitet i förvaltningen. Frågor Eventuella frågor besvaras av Mandamus VD Anders Johansson på tfn. 08-566 13 000 eller e-post anders.johansson@mandamus.se eller av vice VD Bengt Evaldsson på tfn. 08-566 130 00 eller e-post bengt.evaldsson@mandamus.se. Mandamus är ett fastighetsbolag som skall äga, utveckla och förvalta fastigheter i ett antal prioriterade orter i södra och mellersta Sverige. Andelen bostäder skall vara hög. Mandamus har fastigheter till ett bokfört värde om cirka 5.200 Mkr med årliga hyresintäkter om cirka 800 Mkr. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/01/19991201BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/01/19991201BIT00010/bit0002.pdf