Mandamus och Telia knyter avtal om bredband

Mandamus och Telia knyter avtal om bredband Telia och Mandamus sluter avtal om bredband till Mandamus fastighetsbestånd. Avtalet innehåller bredband via gruppanslutning och extranätet Telia it@home. Mandamus har cirka 13 000 lägenheter med stark koncentration till ett 15-tal orter. 1000 lägenheter i Kristineberg i Borås blir Mandamus första projekt. - Avtalet sträcker sig över tre år. Telia och Mandamus ska gemensamt utveckla bredbandslösningar, extranät samt telefonitjänster. Allt går under begreppet Laddat Boende där vi erbjuder våra hyresgäster mervärden i boendet. Vi börjar med Borås men tanken är att vi ska kunna ansluta hela vårt fastighetsbestånd till Internet, säger Anders Johansson, vd på Mandamus. Telia it@home, som i Mandamus heter mandamus@home, är en elektronisk mötesplats för hyresgäster och fastighetsägaren. Hyresgästerna kan i extranätet till exempel felanmäla, boka tvättstuga, debattera eller samla goda idéer. Fastighetsägaren kan organisera förvaltningen och på ett smidigt sätt nå ut med information till hyresgästerna. - Det kommer att bli 8-10 gånger snabbare än vanligt modem, det vill säga lika snabbt som många företag med fast anslutning har idag. Utöver hastighet och kapacitet räknar vi med att kunna utveckla tjänster i it@home och skapa möjligheter för hyresgästerna att kunna hyra datorer samt även få utbildning i användandet, säger Per-Arne Blomqvist, vd Telia Företag. Hyresgästerna betalar en månadsavgift på högst 200 kronor inklusive fritt utnyttjande av Internet. Anslutningsavgiften är 975 kronor. Telia använder sig av ADSL-teknik, som bredbandslösning, vilket gör det möjligt att använda den befintliga koppartråden som finns i telefonledningarna. Med andra ord krävs inga nya investeringar i fastigheterna. När nya digitala tekniklösningar blir aktuella kommer en successiv uppgradering att kunna ske. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Anders Johansson, vd Mandamus, telefon 08-566 130 11 eller anders.johansson@mandamus.se Lars Lindfors, marknadschef Mandamus, telefon 08-566 130 13 eller lars.lindfors@mandamus.se Per-Arne Blomquist, vd Telia Företag, telefon 040-27 27 25 eller 0705-85 44 50 Bo Rosvall, försäljningsdirektör Telia Företag, telefon 040-27 23 28 Anneli Nivrén, presskontakter Telia Företagskommunikation, telefon 08-466 56 88 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/03/20000203BIT00780/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/02/03/20000203BIT00780/bit0002.doc