Mandamus säljer i Köpenhamn och köper i Lund

MANDAMUS SÄLJER I KÖPENHAMN OCH KÖPER I LUND. * Mandamus har tecknat principavtal om fastighetsbyte med Diligentia. Enligt detta säljer Mandamus sin fastighet i Köpenhamn för 264 Mkr. * Försäljningen beräknas ge Mandamus en avyttringsvinst om cirka 75 Mkr. * Mandamus köper samtidigt fem fastigheter i Lund, tre fastigheter i Borås samt två fastigheter i Ljungby från Diligentia för 238 Mkr. * Förvärvet innebär att Mandamus ytterligare stärker sin marknadsposition på bostadssidan i Lund och Borås. Totalt omfattar förvärvet 56.000 kvm, varav 42.000 kvm bostadsarea innehållande 595 lägenheter. Bytesaffären med Diligentia innebär att Mandamus fortsätter sin koncentration mot bostäder och säljer ytterligare en fastighet i utlandet. Mamdamus har tecknat en principöverenskommelse om en bytesaffär med Diligentia som innebär att Mandamus avyttrar sin kontorsfastighet i Köpenhamn och samtidigt förvärvar 10 fastigheter med en uthyrningsbar area om 56.000 kvm i Lund, Borås och Ljungby. Av förvärvet avser 42.000 kvm bostäder varav 34.000 kvm avser bostäder i Lund och 8.000 kvm avser bostäder i Borås. Genom förvärvet ökar Mandamus avsevärt sin marknadsposition i tre av Mandamus utvalda orter. Ökningen i Lund är särskilt viktig, då Lunds bostadsmarknad tillhör en av de mest intressanta på den svenska marknaden. Försäljningen av Köpenhamnsfastigheten innebär vidare att avvecklingen av det utländska fastighetsbeståndet snart är genomförd och gått något snabbare än ursprungligen planerat. Efter denna försäljning återstår endast två fastigheter i Tyskland, motsvarande knappt 3 procent av det totala fastighetsbeståndets bokförda värde. Frågor Eventuella frågor besvaras av Mandamus VD Anders Johansson på tfn. 08-566 130 00 eller e-post anders.johansson@mandamus.se eller av vice VD Bengt Evaldsson på tfn. 08-566 130 00 eller e-post bengt.evaldsson@mandamus.se. Mandamus är ett fastighetsbolag som skall äga, utveckla och förvalta fastigheter i ett antal prioriterade orter i södra och mellersta Sverige. Andelen bostäder skall vara hög. Mandamus har fastigheter till ett bokfört värde om cirka 5.000 Mkr med årliga hyresintäkter om cirka 765 Mkr. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/28/19991028BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/28/19991028BIT00110/bit0002.pdf