Mandamus säljer samtliga fastigheter i Varberg

MANDAMUS SÄLJER SAMTLIGA FASTIGHETER I VARBERG Mandamus har sålt samtliga 14 fastigheter i Varberg samt två mindre fastigheter i Borås och tre stycken i Kungsbacka. Försäljningen i Varberg omfattar 13 bostadsfastigheter och en kommersiell fastighet med sammanlagt 20.500 kvm och innehållande 236 lägenheter. De avyttrade fastigheterna i Borås och Kungsbacka omfattar knappt 3.400 kvm och innehåller 51 lägenheter. Den sammanlagda köpeskillingen för genomförda affärer uppgår till 132 Mkr, varav 116 Mkr avser fastighetsbeståndet i Varberg. Avyttringarna ger en sammanlagd realisationsvinst på 38 Mkr, innebärande att genomsnittligt försäljningspris överstiger bokfört värde med cirka 40 %. Kommentar från Mandamus VD Anders Johansson Försäljningarna följer vår strategi att koncentrera fastighetsbeståndet i större omfattning till tillväxtområden i Sverige. Efter dessa avyttringar finns cirka 2/3 av fastighetsbeståndets bokförda värde i tillväxtområdena Storstockholm, Storgöteborg, Malmö/Lund och Halmstad. Frågor Eventuella frågor besvaras av Mandamus VD Anders Johansson på tfn. 08-566 130 00 eller e-post anders.johansson@mandamus.se eller av vice VD Bengt Evaldsson på tfn. 08-566 130 00 eller e-post bengt.evaldsson@mandamus.se. Mandamus är ett fastighetsbolag som skall äga, utveckla och förvalta fastigheter i ett antal utvalda orter i södra och mellersta Sverige. Andelen bostäder skall vara hög. Mandamus har fastigheter till ett bokfört värde om cirka 5.500 Mkr med årliga hyresintäkter om cirka 800 Mkr. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/26/20000926BIT00730/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/26/20000926BIT00730/bit0002.pdf