Mandator ITS levererar simulatorsystem till Brandskolan i Warszawa

Mandator ITS levererar simulatorsystem till Brandskolan i Warszawa Mandator ITS ska leverera simuleringssystemet TYR till Brandskolan i Warszawa. I ordern ingår installation och utbildning. Systemet ska träna brandbefäl och staber i insats - och resurshantering. Leverans och utbildning sker under maj 2000. - Vi har skräddarsytt systemet för att svara mot de krav som Brandskolan i Warszawa ställer. Det handlar om en strategiskt viktig kund för vår del eftersom detta är en relativt ny marknad för oss, säger Johan Skoglöf, VD på Mandator ITS. TYR gör att eleverna och övningsledarna vid Brandskolan får en realistisk övning där simulatorn tar hänsyn till resurser, miljö och andra parametrar som påverkar ett händelseförlopp. Detta gör att alla kan koncentrera sig på att leda arbetet, fördela resurser och få överblick. Systemet kan bland annat simulerar en olycka, vilket gör att samma moment kan övas många gånger för att få erfarenhet. Genom att välja ett antal parametrar, till exempel väder, avstånd och omfattning kan övningens svårighetsgrad varieras. Simulatorn TYR bygger på Mandator ITS generella simulatorplattform CATS. TYR är utvecklat för ledningsträning på alla nivåer. - Simulatorsystemet innebär stora kostnadsbesparingar samtidigt som övningarna blir effektivare. Dessutom underlättas utvärderingen eftersom all information finns i systemet. I slutändan innebär detta ett effektivare arbete, då vår kunds resurshantering blir bättre, säger Mikael Jarl, Marknadschef ITS. Mandator ITS (Interactive Training and Simulation) är en av världens ledande leverantörer av interaktiv utbildning och olika former av simulatorer. Mandator ITS är ett bolag inom Mandator AB och består för närvarande av 95 anställda fördelade på sex kontor i Helsingborg, Stockholm, Linköping, Åkarp, Göteborg och Östersund. För mer information, kontakta: Johan Skoglöf, VD Mandator ITS, tel. 08-528 02 600 Niklas Flyborg, VD/Koncernchef Mandator, tel. 08-402 31 00, Mobil: 070-594 96 78 Mikael Jarl, Marknadschef Myndigheter, tel. 08-528 02 600 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00360/bit0002.pdf