Volvo beställer nytt mätdatorsystem från Mandator

Volvo beställer nytt mätdatorsystem från Mandator Volvo Lastvagnar AB har tecknat avtal med Mandator i Helsingborg om leverans av ett nytt datorsystem för fordonsutveckling. Ordern är värd cirka fyra miljoner kronor och leveransen skall ske under år 2000. -Vi har under många år levererat liknande system till Volvo Personvagnar med mycket bra resultat, säger Jan Gunulf, ansvarig för Mandators lösningskoncept COMTEST. Den här ordern innebär en inbrytning på Volvo Lastvagnar, som alltid tidigare byggt den här typen av system i egen regi. Vi ser ordern som strategiskt mycket viktig för Mandators satsning på industriell IT. Leveransen, som är ett helhetsåtagande, innehåller allt från programvara till utbildning av Volvos personal och bygger på Mandators lösningskoncept COMTEST. COMTEST är ett generellt mät- och testsystem som innehåller många funktioner speciellt byggda för avancerad funktionsprovning. Volvo kommer att använda COMTEST som ett verktyg för att säkerställa kvalitén i utvecklingen av nya lastvagnsmodeller. COMTEST hanterar hela kedjan från förberedelser av provet, till själva styrningen och mätningen samt även utvärdering av provresultaten. -Vi sökte inte bara en leverantör utan också en partner som tillsammans med oss skulle kunna ta fram många av de avancerade specialfunktioner som vår provning kräver för att verifiera att våra produkter håller hög klass, säger Carl-Ove Kolmodin, Volvos projektledare för byggandet av det nya vagnlaboratoriet. Mandator har lång erfarenhet av kundanpassade system och många bra referenser att peka på. Det avgjorde valet. För mer information, kontakta: Jan Gunulf, ansvarig COMTEST på Mandator Tel.: 042-198257, 0707-291056 Niklas Flyborg, VD Mandator Tel.: 08-402 31 00, 070-594 96 78 Carl-Ove Kolmodin, projektledare Volvo Lastvagnar Tel.: 031-66 60 00 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00340/bit0002.pdf