POSITIV UTVECKLING FÖR EDGE & EXPLORA EFTER ÖVERTAGANDE

Report this content

Efter att ha erhållit Finansinspektionens medgivande övertog Mangold Fonder AB den 12 maj i år förvaltningen av hedgefonderna Edge och Explora vilka tidigare förvaltades av Kullberg & Spiik Fond AB. Den aktiva förvaltningen återupptogs omgående med successivt ökande positionstagande.

Övertagandet av fonderna genomfördes den 12 maj och det var därefter öppet för insättningar och uttag fram till den 31 maj. En betydande andel av såväl kapital som kunder har valt att behålla sina placeringar i fonderna. - Övertagandet har gått smidigt och fler än 80 procent av fondandelsägarna har valt att stanna kvar som kunder. Vi gläds över att så stor andel av spararna gett oss förtroendet att fortsätta förvalta deras fondkapital i Edge och Explora. Det gör givetvis att det känns extra roligt att fonderna, trots det oroliga börsklimatet, visade en positiv avkastning både i maj och juni säger Marcus Hamberg, styrelseordförande i Mangold Fonder AB. Värdeutvecklingen för de fondandelsägarna som valde att behålla sina investeringar i Edge och Explora har varit positiv sedan övertagandet. Efter att ha stigit försiktigt i maj ökade avkastningen i juni då Edge steg med 1,3 % och Explora med 0,9 %. -Vi startade den aktiva förvaltningen relativt försiktigt mot bakgrund av att det var en period med stor turbulens i aktiemarknaden. En av de största fördelarna med hedgefonder är att det friare placeringsreglementet ger möjlighet att tidvis kraftigt dra ner på exponeringen mot aktiemarknaden för att därmed kunna skapa avkastning åt fondandelsägarna även i perioder med fallande börskurser. Under juni ökade vi åter den positiva aktieexponeringen och det känns givetvis roligt att vi kunde fortsätta skapa avkastning i båda fonderna. Normalt sett passar ett volatilt börsklimat som vi nu är inne i våra fonder utmärkt, säger Anders Kullberg, förvaltare av Edge och Explora. Edge och Explora lanserades 1 juli 2002. Sedan fondstart har Edge stigit med 246,3% och Explora med 41,4%. Totalt uppgår fondförmögenheten till cirka 900 Mkr. Nästa investeringstillfälle i fonderna är 25 augusti. För ytterligare information, vänligen kontakta: Marcus Hamberg, Styrelseordförande Mangold Fonder AB Telefon. 0705-525223 E-post: marcus.hamberg@mangold.se Anders Kullberg, förvaltare Edge och Explora Telefon 0705-764600 E-post: anders.kullberg@mangoldfonder.se