Addvise - Står stark i orostider - Mangold Insight Analys

Addvise, en nischförvärvare av medicintekniska bolag, har via förvärv och hög organisk tillväxt ökat sin nettoomsättning med 103 procent under årets 9 månader först månader till 631 miljoner kronor. Under det tredje kvartalet kunde bolaget visa upp en hög organisk tillväxt samt en ökad orderingång. Normaliserande förhållanden efter pandemin har bidragit till den positiva utvecklingen under kvartalet, där den organiska tillväxten uppgick till 27 procent. Bolaget har även förbättrat sin lönsamhet trots en försvårad miljö med inflation och prisökningar.

Bolaget uppger att aktiviteten på den nordamerikanska marknaden är hög inom affärsområdet Sjukvård. I tillägg uppges att projekt för forskningsanläggningar som tidigare gått trögt på grund av pandemin nu slutförs. Det väntas ge Addvise ökad försäljning av instrument och förbrukningsmaterial. Förvärv står fortsatt högt på bolagets agenda och i kvartal fyra avser bolaget förvärva det Nederländska medicinteknikbolaget CliniChain som väntas omsätta 92 miljoner kronor på årsbasis. Bolaget letar även aktivt efter fler förvärv vilket vi bedömer att bolagets balansräkning och målsätt­ning om nettoskuld tillåter. Nettoskulden ligger under målet om 3,0 gånger proforma EBITDA.

Mangold väljer att upprepa köp och tidigare riktkurs om 10 kronor per aktie. En uppsida på 38 procent. Värdering är baserad på en kassaflödes­analys. Även multipelvärdering jämfört med peers visar att det finns utrymme för uppsida i Addvise.