ADDvise - Flygande start på året - Mangold Insight Analys

ADDvise, som förvärvar bolag inom hälso- och sjukvård, har fått en flygande start på 2023. Bolaget levererade en stark delårsrapport för det första kvartalet. Ett antal förvärv har bidragit till ökad tillväxt samt att bolaget varit framgångsrik med sin prisstrategi som förbättrat dess lönsamhet. Två förvärv väntas tillträdas under andra kvartalet. I tillägg har ADDvise för avsikt att förvärva ett för bolaget större förvärv i brasilianska Kolplast med tillträde under andra halvan av 2023. Detta väntas sammantaget bidra till att bolaget kan fortsätta visa hög tillväxt under god lönsamhet.

ADDvise har genomfört en riktad nyemission på 100 miljoner kronor och väntas i närtid emittera obligationer på upp mot en miljard kronor. Kapitalet avser att finansiera förvärv samt refinansiera det utestående obligationslånet på 650 miljoner kronor. Bolaget uppvisade i samband med den senaste kvartalsrapporten en minskad nettoskuld vilket bidragit till att dess nettoskuld i förhållande till EBITDA klarat målsättningen att inte överstiga 3,0x. Det har gett bolaget utrymme att öka dess skuldsättning.

Mangold värderar ADDvise med en DCF-modell. Baserat på ett motiverat värde för bolaget i ett Basecase höjs riktkurs till 19,00 (13,00) kronor per aktie vilket medför en uppsida på 27 procent. Mangold ser även att ADDvise alltjämt handlas med en rabatt jämfört med börsens större serieförvärvare avseende EV/EBITDA. Mangold bedömer att denna rabatt kommer att minska på sikt. Rekommendation Köp upprepas.