Aptahem - Nya fynd ökar intresset – Mangold Insight Analys

Aptahem har gjort stora framsteg med läkemedelskandidaten Apta-1 för behandling av svåra inflammatoriska tillstånd som sepsis. Efter en lyckad fas 1-studie framgick det även att en deltagare hade höjda inflammatoriska värden som sedan normaliserats efter behandling med Apta-1. Sammantaget ser vi att Aptahem nu har ett gynnsamt utgångs­läge inför komm­ande studier. Bolaget planerar att genomföra proof of concept-studier där dess effekt ska studeras på patienter. Under hösten avser bolaget utforma en strategi för genomförandet av studien och den slutliga myndighetsbedömningen. Det finns flera olika alternativ vilket lyfts fram i analysen. För en kommande proof of concept-studie behöver bolaget ta in kapital. Finansiering från tidigare emission har varit avsett för fas 1-studier och förberedelser för en patientstudie.

Apta-1 har fått ett erkännande för dess verkningsmekanism vilket är en stor framgång för bolaget. Samarbetet med Örebro universitet har lett fram till ett manuskript som blivit accepterat för publikation i den ansedda vetenskapliga tidskriften British Journal of Pharmacology. Mangold bedömer att detta kommer att öka dess attraktionskraft som samarbetspartner för framtida studier.

Mangold har värderat Aptahem utifrån en riskjusterad DCF-modell. Hänsyn har tagits till den höga risken som utveckling av ett nytt sepsis-läkemedel innebär. Apta-1 har avancerat i den kliniska utvecklingen vilket öar dess sannolikhet för ett marknadsgodkännande. Det har resulterat i ett högre motiverat värde. Mangold har valt att sätta riktkurs till 13,00 (10,00) kronor per aktie. Det medför en stor uppsida i aktien.