Biosergen - Minskad risk efter positiva fas 1-studier - Mangold Insight Analys

Biosergen, som utvecklar ett läkemedel för behandling av invasiva svampsjukdomar, har framgångsrikt slutfört fas 1-studier i mars. Läkemedelskandidaten BSG005 har visat sig ha en tillfredsställande säkerhetsprofil, vilket innebär att bolaget nu kan gå vidare till fas 2-studier. Läkemedelskandidaten BSG005 är en stark utmanare till Amfotericin B som är förknippad med allvarliga biverkningar vilket leder till tidigt utsättande av behandlingen. Biosergen strävar efter att BSG005 ska bli förstahandsvalet och kunna användas innan en diagnos fastställts.

Biosergen avser att genomföra en fas 2a-studie för att visa den potential som BSG005 har. I studien ingår testfall med olika svampstammar vid invasiv svampsjukdom hos patienter. Undersökningen kommer att kunna genomföras på kort tid, omkring sex månader, med början under andra kvartalet 2023. Syftet är att visa att BSG005 kan användas för behandling av patienter som måste tas bort från behandling med Amfotericin B på grund av biverkningar. Biosergen kommer efter fas 2a-studien att gå vidare till en större registreringsbaserad fas 2b- studie av indikationer som tidigare meddelats.

Mangold inledde bevakning av Biosergen i januari 2023. Sedan dess har bolaget slutfört fas 1-studier med positivt resultat och har för avsikt att inleda en fas 2a-studie som man har finansiering för. Om bolaget lyckas med detta kommer dess värde att öka betydligt samt locka till sig större läkemedelsbolag som söker ersättare. Det motiverade värdet på aktien har av dessa anledningar ökat. Mangold väljer att sätta riktkurs till 3,50 kronor.