Biosergen - Studier i Indien en språngbräda - Mangold Insight Analys

Biosergen har tillsammans med indiska Alkem inlett patientstudier med läkemedelskandidaten BSG005 mot svampsjukdomar. Alkem genomför patientstudier som kommer att pågå fram till slutet av 2024. Ett resultat från studien väntas i början av 2025. Studierna genomförs i Indien och kan leda väg för Biosergen att genomföra kompletterande studier för USA- och Europa-marknaden om de är framgångsrika.

Eventuella framgångar den pågående studien ger Biosergen goda möjligheterna att knyta till sig en samarbetspartner eller genomföra en licensaffär. Tidigare studier har visat att BSG005 är en mycket stark kandidat att utmana befintliga och konkurrerande läkemedel mot svampsjukdomar. I analysen lyfter vi fram pågående studier från konkurrerande bolag.

Biosergen genomförde en nyemission i våras och har även möjlighet att ta in ytterligare kapital i november i samband med ett teckningsoptionsprogram. Kapitalet väntas räcka till att förbereda för kommande fas 2-studier. Mangold har uppdaterat riktkurs till 2,10 kronor (3,00) i ett Base case. Det medför en uppsida på över 280 procent. Riktkursen har främst påverkats av fler antal aktier jämfört med tidigare riktkurs. Trigger i aktien utgör framgångar i pågående patientstudie. I ett Bear case uppgår det motiverade värdet till 1,5 kronor per aktie och i ett Bull case 2,8 kronor per aktie.