Bluelake Mineral - Trigger på trigger under hösten - Mangold Insight Analys

Prospekteringsbolaget Bluelake Mineral (Bluelake) har tagit flera viktiga steg sedan föregående analys. Länsstyrelsen i Västerbotten har tillstyrkt bearbetningskoncessionen för Stekenjokk och Levi vilket gör att den troligtvis slutligen kan bli godkänd av Bergsstaten under hösten. Därtill går Joma-projektet framåt med en besiktning (norska befaring) göras vilket är ett av kraven för att kunna få slutligt besked om reguleringsplanen. Bluelakes dotterbolag Joma Gruver har anställt Jan Olav Smalås som projektledare/platschef, vilket vi menar visar på bolagets övertygelse att Joma-gruvan kommer att öppnas.

Bluelake lämnade in ansökan om strategisk status för Rönnbäcken vilket kommer beslutas av EU under det fjärde kvartalet 2024. Mangold anser att ett erhållande av strategisk status för projektet skulle underlätta och påskynda tillståndsprocesser, samt underlätta finansiering. Bluelakes kassa uppgick till 8,4 miljoner kronor i slutet av det andra kvartalet 2024. Parallellt med stegen framåt i alla aktuella projekt söker Bluelake offentlig finansiering i både Sverige och Norge vilket vid ett större tillskott skulle kunna agera trigger.

Mangold värderar Bluelake Mineral med en DCF-modell och har utfört  scenarioanalys. Vi höjer riktkursen till 3,75 (3,55) kronor per aktie. Höjningen av riktkurs härleds från en antagen högre sannolikhet för gruvstart i Stekjokk-Levi och Joma-projektet.