CYBER1 - Ett undervärderat försvar - Mangold Insight Analys

Mangold inleder bevakning av cybersäkerhetbolaget Cyber Security 1 ”CYBER1” med rekommendationen Köp och riktkursen 0,057 euro per aktie på 12 månaders sikt. CYBER1 erbjuder cybersäkerhetsrelaterade produkter och tjänster inom tre affärsområdena. Det innefattar identifiering av sårbarheter genom professionella tjänster, rådgivning gällande informationshantering, övervakning av potentiella hot i realtid samt försäljning av mjukvarulösningar inom cybersäkerhet.

Bolagets huvudmarknader är Afrika och Mellanöstern, men de finns även i Europa, Indien samt Peru. Cybersäkerhetsmarknaden växer i hög takt. Kostnaderna för cyberbrott och frekvensen av attacker ökar. Trots detta anser en stor andel av IT-ansvariga att deras organisationer är underinvesterade i cybersäkerhet. Mangold ser positivt på den stora underliggande marknadsefterfrågan och bedömer att bolaget kan öka sin försäljning baserat på deras heltäckande erbjudande och dess nyckelrelationer med leverantörer inom cybersäkerhet. Mangold bedömer även att CYBER1:s nya affärsområde Managed services kan  förbättra lönsamheten framöver.

Mangold värderar CYBER1 med en DCF-modell och har utfört en scenario-analys. Värderingen ger i ett bas-scenario en riktkurs om 0,057 euro per aktie, motsvarande en uppsida om 111 procent. I Scenario-analysen observeras ett prisintervall mellan 0.037 euro till 0.092 euro vilket indikerar uppsida i alla testade fall. För att kursen skall förverkligas krävs det att CYBER1 lyckas förbättra sina marginaler och sänker kostnadsmassan i relation till försäljningen.