Hedera Group - Sund verksamhetsutveckling - Mangold Insight Analys

Assistans- och bemanningsföretaget Hedera redovisar ett starkt 2021. Nettoomsättningen ökade med 13 procent jämfört med 2020, samtidigt som rörelseresultat ökade till 4,7 miljoner kronor (0,0 miljoner kronor). Utvecklingen drivs av organisk och förvärvsdriven tillväxt, och bekräftar Hederas förmåga att förvärva bolag samtidigt som bolaget kan minska koncernens kostnadsmassa.

Hedera har förvärvat Libra Assistans. Bolaget verkar i Falun och är lönsamt. Genom förvärvet skapar Hedera närvaro i Dalarna och breddar sig geografiskt, samtidigt som bolaget stärker sin position inom affärsområdet assistans. Det i sin tur är en viktig aspekt för att stå ut på marknaden och differentiera sig gentemot konkurrenter. Förvärvet finansieras genom en företrädesemission som väntas bli fulltecknad. Det nya antalet aktier efter transaktionen uppgår till 13,6 miljoner, och riktkursen till 13,00 kronor per aktie vilket ger ett nytt börsvärde om 176 miljoner kronor. Utöver Libra Assistans befäster Hedera sin position på assistansmarknaden genom sitt förvärv av Hemassistans i Varberg.

Mangold upprepar riktkursen 13,00 kronor per aktie för Hedera. Våra prognoser för bolagets nettoomsättning och marginaler inkluderar de senaste förvärven, och vi förväntar oss stabil tillväxt under kommande perioder. Hedera handlas till en rabatt om cirka 33 procent jämfört med peers och sett till P/S-multipeln. En större värderingskostym finns att växa in i.