Mantex - Rustat för lansering - Mangold Insight Analys

Mantex, utvecklaren av röntgenprodukterna FlowScanner och Biofuel Analyzer, redovisade en fortsatt blygsam omsättning under det tredje kvartalet. Bolaget sålde under det första kvartalet sin första Biofuel Analyzer, och har beslutat tillverka fem stycken för lager under det tredje kvartalet. Mantex har upplevt en ökad efterfrågan av Biofuel Analyzer och förbereder sig för kommande försäljning. Affärsmodellen kommer ske via ett serviceabonnemang vilket innebär återkommande intäkter. Priset på Biofuel Analyzer kommer variera från 350 000 till 900 000 kronor per kund på årsbasis. Samtidigt färdigställs en uppdaterad version av maskinen, som hanterar nya material och fler parametrar.

Teckningsoptioner (TO6) kan maximalt tillföra Mantex 58,5 miljoner kronor under det första kvartalet 2023. Kassan uppgick vid slutet av tredje kvartalet till cirka 15,5 miljoner kronor. Emissionslikviden väntas möjliggöra slutförande av uppdaterad version av Biofuel Analyzer samt marknadsaktiviteter. Enligt Mangolds prognos finns det risk att Mantex behöver genomföra ytterligare en kapitalanskaffning under 2023, givet rådande aktiekurs. Mangold Fondkommission är finansiell rådgivare.

Mangold reviderar riktkursen till 1,75 (3,30) kronor per aktie. Det innebär en uppsida på över 100 procent. Försäljningsprognoserna för Biofuel Analyzer sänks motiverat av försenad produktutveckling samt fälttester. Samtidigt var resultatet från samriskbolaget Andritz Technologies (ATAB) lägre än väntat. Vi tar även upp ett lån under 2023. Viktiga triggers är slutförande av produktutveckling för Biofuel Analyzer, samt att Mantex genom ATAB, fullföljer kunddialoger om försäljning av FlowScanner.